Institutionen för lärarutbildning
|
PÄE002 Examensarbete 5.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl / Åk 3, Lp 1
Gl 4-9 / åk 4, Lp 4
Fp Ske-å / Åk 3, Lp 1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12, justerad 1999-10-29 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått följande kurser KSP046 för Fl och Gl 4-9, PÄP038 för Fp Skellefteå.
MÅL
Efter avslutad kurs skall de studerande ha kunskaper om:
á olika forskningsmetoder för att kunna färdigställa syftet och metoden samt den teoretiska bakgrunden till eget examensarbete
á informationssökning
á metoder för enklare statistisk databearbetning.
INNEHÅLL
Vetenskapsteori. Forskningsmetodik, forskningsmetoder och rapportskrivning. Kritisk granskning av vetenskapligt material. Statistisk databearbetning. Informationssökning. Foto- och filmteknik.
UNDERVISNING
Lärarledd introduktion. Studerandes arbete under handledning. Seminarier. Färdighetsträning enligt innehåll.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Forskningsmetodik |
2.0poäng |
Examensarbete |
3.0poäng |
LITTERATUR
Johansson, H (1997). Examensarbeten, Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Lökken, G & Söbstad, F (1995) (ej Gl). Observation och intervju i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 94-44-00417-6.
Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-x.
Forskningsmetodisk litteratur från tidigare kurser.
Litteratur och ett antal vetenskapliga rapporter i anslutning till examensarbetets inriktning.
ÖVRIGT
RESURSER:
Examensarb. 3p, Ped 2p.
Kontaktperson:
|
|