Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES639 Historia D 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Staffan Hansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 2000-02-23 och kommer att gälla från ht 00.



FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkänt resultat på hela kursen IES638 Historia C.

MÅL
Målet är att ge fördjupade insikter i vetenskaplig metodik samt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bedömning av vetenskaplig litteratur. Kursen avser vidare att ge en orientering om den inhemska och internationella forskningen inom ämnet historia.

INNEHÅLL
MOMENT 1
Vetenskapteori, 5 p.
Momentet avser att öka förståelsen för konsekvenserna av alternativa vetenskapteoretiska utgångspunkter vid problemformulering och val av undersökningsmetoder.

Kursen behandlar följande perspektiv på det mänskliga vetandet. Argumentationsteori och vetenskapsfilosofi, begreppen vetenskap och vetenskaplighet samt dessa begrepps betydelse inom olika vetenskapsteoretiska idéströmningar. Vidare diskuteras och behandlas vetenskapsteoretiska utgångsunkter vid problemformulering och val av undersökningsmetod samt svårigheter med olika typer av vetenskapliga förklaringar. Kursen skall också ge fördjupande kunskaper om hur historikern väljer metoder och källmaterial för att besvara sina frågor. Här diskuteras också alternativa synsätt som historikern kan välja mellan under forskningsarbetets gång. Varje kursdeltagare ansvarar för och genomför en kritisk granskning av någon större vetenskaplig publikation (licentiatuppsats eller doktoravhandling).

MOMENT 2
Valfri temakurs, 5 p.
Momentet innebär ett självständigt studium av vetenskaplig litteratur.

MOMENT 3
Uppsats, 10 p.
Den studerande skall skriva en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem. Varje studerande skall vidare vara opponent vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i andra seminariemedlemmars arbeten. Närvaro och aktivt deltagande krävs vid de under terminen förekommande seminarierna.






UNDERVISNING
Seminarier och i form av handledning.

EXAMINATION
Muntlig och/eller skriftlig.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Mom.3 - Uppsats och seminarier 10.0poäng
Mom.2 - Valfri temakurs, muntlig tentamen 5.0poäng
Mom.1 - Vetenskapsteori, inlämninsuppgift 3.0poäng
Mom.1 - Vetenskapsteori, seminarier 2.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Andersson Sten., (1979), Positivism kontra hermeneutik. Göteborg. Korpen.
Chalmers A, F., (1990), What is this thing called science? Bristol. Open University Press.
Eriksson Gunnar, (1991), Den faustiska människan. Natur och kultur.
Föllesdal, Dagfinn, Lars Walle och Jon Elster, (1995), Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi. Stockholm. Thales.
Rorty, Richard, (1981), "Metod, Social Science and Social Hope", Canadian Journal of Philosophy, XI, nr 4 (december 1981). Sid 569-588.
Listan kommer att kompletteras med ytterligare en bok. Titel på denna meddelas senare.

MOMENT 2
Litteratur väljes i samråd med handledare.

MOMENT 3



Senast reviderad litteratur: 2000-02-23

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18