Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES636 Historia A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / ht

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Staffan Hansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 2000-02-23 och kommer att gälla från ht 00.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier.

MÅL
Kursens mål är att ge de studerade kunskap om väsentliga sammanhang genom ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar. De studerande skall också tillägna sig grundläggande kunskaper i historisk teoribildning och metod.

INNEHÅLL
MOMENT 1
Teori och metod, 2p.
Här ges en inledande orientering om historieteori och historievetenskaplig metod.

MOMENT 2
Översiktskurs fram till 1700-talets mitt, 7p.
De grundläggande villkoren för civilisationers uppkomst. En översiktlig behandling av samhälls- och kulturutvecklingen inom de främreorientaliska och asiatiska högkulturerna. De antika kulturerna och det antika kulturarvet. Det feodala samhällssystemet och Europas födelse. Relationerna kyrka - stat. De geografiska upptäckterna och deras betydelse. Nationalstaternas och den starka furstemaktens framväxt.

MOMENT 3
Svensk och nordisk historia fram till 1700-talets mitt, 2 p.
I nordisk historia behandlas vikingatiden, ländernas enande och kristnande samt befolknings- och bebyggelsehistoria. Vidare behandlas bl a framväxten av en statsapparat och ett socialt differentierat samhälle. Här behandlas också formandet av nationalstaten, stormaktstidens samhällsutveckling mot bakgrund av de långvariga krigen samt frihetstiden.

MOMENT 4
Global historia från 1700-talets mitt fram till vår tid, 7 p.
De fyra revolutionerna: den vetenskapliga, den andliga (upplysningen), den industriella och den amerikanska. Franska revolutionen och Napoleonkrigen. Nationalismen och dess betydelse för utvecklingen i Europa, Asien, Afrika och Amerika. Revolutioner och revolutionsförsök i Europa. Kolonialväldenas och den moderna imperialismens framväxt.
De båda världskrigen. Mellankrigstiden, det kalla krigets utbrott och utvecklingen fram till vår tid.

MOMENT 5
Svensk och nordisk historia från 1700-talets mitt fram till vår tid, 2 p.
Översiktligt studium av den politiska, ekonomiska och sociala utvecklingen fram till vår tid. Följande kommer att bl a behandlas: den gustavianska tiden, skandinavismen, Finlands ställning inom det ryska väldet, den svensk-norska unionen, den demografiska utvecklingen under 1800-talet med tonvikten lagd på den demografiska utvecklingens politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser. Här behandlas också övergången från stånds- till klassamhälle och folkrörelsernas framväxt liksom den begynnande industrialiseringen. Slutligen behandlas också problem kring det demokratiska genombrottet, minoritetsparlamentarismens tid, framväxten av välfärdsstaten samt utvecklingen efter andra världskriget.




UNDERVISNING
Lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Skriftlig och eller muntlig.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tentamen Mom.5 - Svensk o nordisk hist. från 1700-talet 2.0poäng
Tentamen Mom.4 - Global historia fr 1700-talet t vår tid 7.0poäng
Tentamen Mom.3 - Svensk o nordisk hist till 1700-talets mitt 2.0poäng
Tentamen Mom.2 - Översiktskurs till 1700-talets mitt 7.0poäng
Mom.1 Teori o metod, muntlig tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Florén, A och Ågren H., (1998), Historiska undersökningar. Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt. Studentlitteratur.

MOMENT 2
Delanty, G., (1997), Europa: idé, identitet, verklighet. Daidalos. 250 s.
Karlsson, I., (1994), Islam och Europa. Wahlström & Widstrand. 200 s.
Mc Kay, J. P., Hill, B. D och Buckler, J., (1996), A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Sid. 1-736.
Rider, C., (1998), En introduktion till ekonomisk historia. Liber. Sid. 1-146.
Ryssland ett annat Europa. Utbildningsradion och SNS. 290 s.

MOMENT 3
Gustafsson, H, (1996), Nordens historia. Studentlitteratur. Sid. 13-152.
Larsson, Hans-Albin m fl, (1999), Boken om Sverige. Forum. Sid. 9-199.
Lundmark, L., (1998), Så länge vi har marken. Samerna och staten under 600 år. Rabén Prisma. 180 s.
Magnusson, L., (1996), Sveriges ekonomiska historia. Tiden. Sid. 9-179.
Roesdahl, E., (1992), The Vikings. Penguin. 300 s.
Tusen svenska kvinnoår. Rabén Prisma. 180 s.

MOMENT 4
Johansson, A, W., (1997), Den nazistiska utmaningen. Aspekter på andra världskriget. 4:e uppl. Rabén Prisma. 280 s.
Marrus, M., (1993), The Holocaust in History. Penguin. 200 s.
Mc Kay, J. P., Hill, B. D och Buckler, J., (1996), A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Sid. 728-1230.
Rider, C., (1998), En introduktion till ekonomisk historia. Liber. Sid. 148- 523.
Sörlin, S., och Öckerman, A., (1998), Jorden är en ö; en global miljöhistoria. Natur & Kultur. 235 s.
Uppsatskompendium.

MOMENT 5
Gustafsson, H, (1996), Nordens historia. Studentlitteratur. Sid. 152-283.
Larsson, Hans-Albin m fl, (1999), Boken om Sverige. Forum. Sid. 199-334.
Magnusson, L., (1996), Sverigens ekonomiska historia. Tiden. Sid. 181-499.



Senast reviderad litteratur: 2000-02-23

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18