Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEO615 Idéer, affärer och företagande i besöksnäringen 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Turism och resandevetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/ Lp I-IV

SPRÅK:

EXAMINATOR
TorBjörn Nilsson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 23 februari 2000 att gälla från och med höstterminen 2000.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A, 20p

MÅL
Kursens mål är att ge kursdeltagarna kunskaper om entreprenörskap, affärsutveckling och marknadsföring, med speciell inriktning mot små företag och företagandet inom besöksnäringen.

INNEHÅLL
Kursens innehåll omfattar småföretagande och entreprenörskap samt affärsverksamhet och marknadsföring. Kursens olika delar parallelläses och är till sitt innehåll integrerade med varandra.

I kursen behandlas såväl processen från idé till företag som utveckling av existerande verksamhet. I detta sammanhang diskuteras produktutveckling samt hur mindre företag kan startas och etableras. Idéer till produkter, produktsystem och företagande inom besöksnäringen bearbetas och utvecklas.

Som ytterligare en del ingår aktiviteter av taktisk och strategisk karaktär i tjänste-producerande företag för att åstadkomma affärer. I den strategiska delen diskuteras hur den existerande verksamheten kan utvecklas och hur ny verksamhet kan skapas. I den taktiska delen behandlas de speciella markanadsförings- och försäljningsproblem som företag inom besöksnäringen möter.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, praktikfall samt arbete med ett större projekt, i vilket olika kunskaper från kursen integreras och tillämpas praktiskt. Projektet innebär att kursdeltagarna i grupp skall utveckla en idé samt utforma en affärsplan för genomförandet, men projektet kan också ges en annan utformning beronde på kursdeltagarnas bakgrund och erfarenheter. I delar av undervisningen används distansöverbryggande teknik.

EXAMINATION
Moment 1, tentamen 10,0 poäng
Moment 2, obligatoriska uppgifter 3,0 poäng
Moment 3, obligatoriska uppgifter 7,0 poäng
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Obligatoriska uppgifter 20.0poäng

LITTERATUR
Johnson, G. & Scholes, K. Exploring Corporate Strategy, Prentince Hall, senaste upplagan.
McIntosh, R.W., Goeldner, C.R. & Ritchie, J.R, Tourism, Principles, Practicies, Philosofies, John Wiley & Sons. 1995
Middleton, V.T.C., Marketing in travel and tourism, Butterworth-Heinemann Ltd. Oxford 1994
Swedborg, R., (red) Schumpeter om skapande förstörelse och entreprenörskap, Ratio. Värnamo 1994
Utdelat material
Ytterligare litteratur kan tillkomma

ÖVRIGT
Policy om kursregistrering och antagning av reserver:
Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html.

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18