Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen i Skellefteå

ISI162 Elektronik I 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Elektronik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Ei1 / LPIII

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
S Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1999-02-05 att gälla från H99.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kretsteori I ISI161, Matematik ISI066 moment I och II eller motsvarande.


MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap för att:
- kunna tillämpa grundläggande lik- och växelströmsteori
- förstå begreppet ideala komponenter
- kunna omsätta praktiska kretselement till teoretiska modeller
- kunna använda generella analysmetoder för lik- och växelströmsnät

Att ge fördjupade kunskaper om halvledare och applikationer med olika typer av halvledare,
att ge fördjupad kunskap om transistorswitchar och förstärkare av olika slag, uppbyggda av transistorer eller integrerade operationsförstärkare,
att ge kunskap om förstärkares frekvensegenskaper och om motkopplin


INNEHÅLL
Nättopologi, analysmetoder, komponenter, komplex metod, överföringsfunktion, induktion, anpassning, transformatorer, mätbryggor och trefassystem.
Transistorkopplingar, effektförstärkare, operationsförstärkare komparator- och förstärkarkopplingar, frekvensegenskaper,motkoppling, Bode-diagram


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och laborationer. Obligatorisk närvaro vid laborationer.


EXAMINATION
Skriftlig tentamen samt godkända laborationer. Studerande som läst kursen tidigare läsår men ej godkänts tenterar enligt senaste kursplan
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV

Laboration 1.0poäng
Tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare

Kontaktperson: Staffan Nilsson

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18