|
|
|
|
ARP311 Människa-Dator-Interaktion och psykologi 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Psykologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Val prgm, FoV / Lp II SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR Lennart Sandberg Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för Arbetsvetenskap att gälla från och med höstterminen 2000 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. MÅL Kursen skall ge deltagarna inblick i grundläggande metoder och ansatser vid design och utvärdering av datorers andra informationssystems gränssnitt och dessas samband med psykologisk teoribildning. INNEHÅLL Översikt av psykologiska teorier av relevans för människa-dator interaktion. Användarcentrerad systemutveckling. Olika typer av dialogtekniker - kommandon, direktmanipulering, naturligt språk .Färg, ljud och andra media i interaktiva system. Standards för gränssnitt. Dialogarkitekturer och fönstersystem. Utvärdering av användargränssnitt. Applikationer av stor relevans för människa- dator interaktion; datorbaserade inlärningssystem, informationsvisualisering, databasgränssnitt, virtuell verklighet.
Kursen ges på engelska.
| |
Projektarbete | 2.0poäng |
Tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Raskin, J. (2000). The Human Interface: New Directions for Designing Interactive Systems. Addison-Wesley.
Senast reviderad litteratur:
2000-09-25
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |