Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Arbetsvetenskap

ARK602 Vetenskap, teknik och feminism 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
FoV / ht-vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Christina Mörtberg Fo ass

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 2000-02-09

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

MÅL
Kursens syfte är att ge ett antal skisser på olika förståelser av modern vetenskap, forskning och teknik. Analyser hämtas från internationella vetenskaps- och teknikstudier samt feministisk forskning med tonvikten lagd på teknikvetenskap. Kursen är inriktad på att få fram intressanta frågeställningar mer än att presentera färdiga svar.

INNEHÅLL
Introduktion till vetenskaps- och teknikstudiefältet (5 p) I det här momentet ges en presentation av olika förhållningssätt och förståelser av vetenskap, forskning och teknik. Utgångspunkten tas i några klassiska verk. Dessutom ingår en introduktion av olika feministiska positioner.

Forskning och överlevnad (5 p) Inslaget av teknovetenskap i allt vi omger oss med ökar ständigt. Vardagslivet ändras medan etablerade förståelser av forskning och samhälle verkar bli alltmer otidsenliga. I momentet behandlas denna utveckling med hjälp av kvinnoforskning och vetenskapsstudier. Exempel tas huvudsakligen från informations- och bioteknologi.

Kunskapssyn i förändring (5 p) Den här kursen inriktar sig på feministiska vetenskaps- och teknikstudier med utgångspunkt i några centrala verk som fokuserar temat "kunskapssyn i förändring". Alternativa förståelser av kunskap ställs mot rådande föreställningar om vad kunskap är och hur den skapas.

Kvinnoforskningsperspektiv inom teknik och naturvetenskap (5 p) Kursen fokuserar olika syn- och förhållningssätt till och om teknik. Frågor som ställs är: Vad är teknik/teknologi? Kvinnoforskningsperspektiv inom några olika teknikområden såsom: reproduktionsteknologi, informationsteknologi, tekniköverföring till Tredje världen introduceras.


UNDERVISNING
Ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och projektarbeten. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. I momentet Kvinnoforskningsperspektiv inom teknik och naturvetenskap består undervisningen av problembaserat lärande (PBL).

EXAMINATION
Muntliga och skriftliga rapporteringar av uppgifter, projektarbeten och essayer.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Kunskapssyn i förändring, essay 5.0poäng
Forskning o överlevnad, grupparbete o hemtentamen 5.0poäng
Kvinnoforskningsperspekt inom naturv o teknik, redovisn.uppg 5.0poäng
Introduktion, hemtentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Downey, G. L och Dumit, J Cyborgs & citadels : anthropological interventions in emerging sciences and technologies, Santa Fe, N.M. : School of American Research Press, 1997
Kuhn, T. S De vetenskapliga revolutionernas struktur. Thales, 1997.
Ho, Mae-Wan. Genetic Engineering Dreams or Nightmares? The Brave New World of Bad Science and Big Business, Research Foundation for Science, Technology and Ecology, Stet, New Delhi.
Tiles, M. & Oberdick, H Living in a technological culture: human tools and human value. London & New York: Routledge, 1995.
Traweek, S Beamtimes and Lifetimes: The World of High Energy Physicist,

Övrig litteratur meddelas senare.



Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18