Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Kommunikation och språk

KSP303 Svenska, språkbeskrivning och språkinlärning 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
GR 4-9 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Staffan Wiklund Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1995-05-16 och senast reviderad 1999-12-02.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP301 och KSP302.

MÅL
Syftet med kursen är att ge kunskap om det svenska språkets struktur i tal och skrift samt om barns läs- och skrivutveckling. Syftet är också att utveckla studenternas förmåga att stödja flickors och pojkars språkutveckling i tal och skrift.

INNEHÅLL
Fonologi, morfologi, syntax, språkteori och textbildning 5 p
Läs- och skrivutveckling 2 p
Praktik/praktikuppgift 3 p



UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom fortlöpande bedömning, redovisning av kursuppgifter och dessutom genom skriftlig tentamen i språkbeskrivning resp. rättstavning.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Praktik/praktikuppgift 3.0poäng
Läs- och skrivutveckling 2.0poäng
Fonologi, morfologi, syntax, Språkteori & textbildning 5.0poäng

LITTERATUR
Dahlgren, Gösta m.fl. (1993), Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN
91-634-0064-2.
Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts.
ISBN 91-1-873191-0.
Grammatik på villovägar (1987). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73.
Teleman, Ulf (red). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x.
Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3.
Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Kap. 1-6. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4.
Jörgensen, Nils (1995), Barnspråk och ungdomsspråk. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6.
Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-61700-5.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25.
Kap. 10-11. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-718-5.
Larsson, Lotty, Nauclér, Kerstin & Rudberg, Lili-Ann (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0.
Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Linell, Per (1984), Människans språk. Kap.1, 6-13. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Molloy, Gunilla (1996), Reflekterande läsning och skrivning. Årskurs 7-9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61861-1.
Svenska språknämnden, Esselte Studium. Från rondell till gräddfil (1988) Tillhandahålls av
institutionen.
Pettersson, Åke (1969), Språkvetenskaplig semantik. Ur: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen.
Referenslitteratur enligt separat lista.









Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15