|
|
|
|
KSP303 Svenska, språkbeskrivning och språkinlärning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD GR 4-9 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Staffan Wiklund Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-05-16 och senast reviderad 1999-12-02. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP301 och KSP302. MÅL Syftet med kursen är att ge kunskap om det svenska språkets struktur i tal och skrift samt om barns läs- och skrivutveckling. Syftet är också att utveckla studenternas förmåga att stödja flickors och pojkars språkutveckling i tal och skrift. INNEHÅLL Fonologi, morfologi, syntax, språkteori och textbildning 5 p Läs- och skrivutveckling 2 p Praktik/praktikuppgift 3 p
| |
Praktik/praktikuppgift | 3.0poäng |
Läs- och skrivutveckling | 2.0poäng |
Fonologi, morfologi, syntax, Språkteori & textbildning | 5.0poäng |
LITTERATUR Dahlgren, Gösta m.fl. (1993), Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0064-2. Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-873191-0. Grammatik på villovägar (1987). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73. Teleman, Ulf (red). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x. Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3. Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Kap. 1-6. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4. Jörgensen, Nils (1995), Barnspråk och ungdomsspråk. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6. Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38-61700-5. Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 10-11. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-718-5. Larsson, Lotty, Nauclér, Kerstin & Rudberg, Lili-Ann (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0. Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2:a uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6. Linell, Per (1984), Människans språk. Kap.1, 6-13. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8. Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Molloy, Gunilla (1996), Reflekterande läsning och skrivning. Årskurs 7-9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61861-1. Svenska språknämnden, Esselte Studium. Från rondell till gräddfil (1988) Tillhandahålls av institutionen. Pettersson, Åke (1969), Språkvetenskaplig semantik. Ur: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen. Referenslitteratur enligt separat lista.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |