Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Kommunikation och språk

KSP029 Finska IV - läs- och skrivinlärning på finska 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Finska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar / Lp 3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-04-21 och reviderad 1997-09-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.

MÅL
Studenterna får kunskap om förutsättningarna för läs- och skrivinlärning för barn med olika språklig bakgrund samt bekantar sig med olika metoder och material.

INNEHÅLL
- läsinlärning och kognition
- läs- och skrivinlärning på modersmålet- på ett andraspråk
- läs- och skrivinlärning på finska

UNDERVISNING
- föreläsning
- temaarbete om olika metoder och material
- studiebesök på lärarutbildningen och praktikskolan i Uleåborg eller motsvarande besök i Sverige

EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen
- muntlig och skriftlig redovisning av temaarbetet
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Finska 5.0poäng

LITTERATUR
Arvidsson, G, (1993) Läs och skrivinlärning för barn. Svenska som andraspråk.
Mera om undervisningen. Lärobok 3. Borås: Bokförlaget Natur och Kultur ISBN 91-27-50462-X.
Julkunen, M-L (1993) Lukijaksi kasvaminen. Porvoo. WSOY. ISBN 951-0-18741-0.
Kuyumcu, E. (1993) Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. i Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärarbok 3. Borås: Bokförlaget Natur och kultur. ISBN 91-27-50462-X.
Linna, H. (1994) Prosessikirjoittaminen. Kirjoittamisen suuri seikkailu. Opetus 2000. Juva: WSOY. ISBN 951-0-20027-1.
Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.




Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15