|
|
|
|
KSK608 Drama 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: EXAMINATOR K Heimdahl Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av institutionen för kommunikation och språk 940801. Reviderad senast 1999 08 16. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Kursens mål är att den studernade efter avslutad kurs skall ha kunskap och insikt om: - drama som konstnärlig och pedagogisk metod - dramats historia och dess plats i framtidens samhälle - kulturpolitik, kultur och barnkultur - fantasins betydelse för skapandet - dramats olika användningsområden - grupprocesser - ledarrollen INNEHÅLL Kursen behandlar drama ur konstnärligt och pedagogiskt perspektiv. Tyngdpunkten ligger på gruppens egen skapandeprocess med olika teatrala utryckssätt och tekniker. UNDERVISNING Undervisningen sker i form av lektioner, grupparbeten och litteraturseminarier. Studiebesök på olika kulturinrättningar. Teaterbesök. EXAMINATION Bedömningar av de studerande görs vid redovisning av kursuppgifter. För att bli godkänd på kursen får frånvaron inte överstiga 20% av undervisningstiden. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Dockteater | 5.0poäng |
Improvisation och teater | 5.0poäng |
Drama | 5.0poäng |
Berättandet | 5.0poäng |
LITTERATUR Braanaas, N. (1999). Dramapedagogisk historie og teori. Oslo: Tapir . Gate, H / Hägglund, K. (1990). Spela teater. Stockholm: Bonniers . Granér, R. (1996). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. Henriksson, L. (1987). Lära i lek och drama. Natur & Kultur . Lindqvist, G. (1995). Lekens estetik. Högskolan i Karlstad. Meschke, M. (1989). En estetik för dockteater. Stockholm: Carlssons . Wagner, B. (1993). Drama i undervisningen. Daidalos alt Warren, K. (1992). Hooked on drama. Macquarie University .
Stencilerat material |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |