Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS621 Geografi C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Geografi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Olov Stjernström Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Genomgången och godkänd kurs i Geografi B.

MÅL
Kursen syftar till att ge ökad kännedom om hur naturresurser nyttjas och konsekvenserna för miljön, ökad kännedom om befolkning, ekonomi och politiska förhållanden med inriktning mot arktiska och subarktiska områden på norra halvklotet. Aktuell forskning och debatt inom dessa områden utgör ett väsentligt inslag i kursen.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Teori och metod, 3p.
Geografi som vetenskap. Under detta moment diskuteras olika vetenskapliga inriktningar inom ämnet. Det tidsgeografiska synsättet utgör därvidlag ett särskilt område. Aktuell forskning och olika forskningsinriktningar diskuteras. De metodologiska avsnitten avser bland annat problembeskrivning, hypotestest, kvantitativa och kvalitativa metoder. Momentet avslutas med en exkursion inom Nordkalottområdet där fokus rör resursutnyttjande, miljö och samhällsbyggande i perifera områden.

MOMENT 2. Exkursion med skriftlig rapport, 2p

MOMENT 3. Människa och miljö med inriktning mot arktiska och subarktiska områden på norra halvklotet, 5p.
Under detta moment analyseras relationen människa och miljö. Jämförelser görs mellan olika geografiska områden i världen, men med tyngdpunkt på det norra halvklotet.

MOMENT 4. Uppsats, 10p
med obligatoriskt opponentskap och seminarier.

UNDERVISNING
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Seminarier och övningar är obligatoriska. En längre exkursion ingår i kursen. Viss kostnad för exkursionerna kan komma att utgå.

EXAMINATION
Examination sker genom obligatoriska arbetsuppgifter och skriftlig tentamen. Prov anordnas vid slutet av varje moment. Moment 4 examineras med en uppsats och obligatoriskt opponentskap.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Uppsats/seminarium 10.0poäng
Människa och miljö/tentamen 5.0poäng
Exkursion/rapport 2.0poäng
Teori och metod/tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Boverket. Sverige 2009. ISBN 91-7147150-2.
Carlestam, G & Solbe, B. Om tidens vidd och tingens ordning. Boken om Hägerstrand.
Ejvegård, R (1996 eller senare). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4.
Johnston, R J (1991 eller senare). Geography and Geographers. 4th ed. Edward Arnold.
McDowell, L (1993). Space, Place and Gender Relations: Part I and II. Progress in Human Geography 17, No 2 1993, sid 157-179 och 17, No 3, sid 305-318.
Litteratur och artiklar enl. lärarens anvisningar tillkommer.

MOMENT 3
Litteratur meddelas senare.
Referenslitteratur:
Sveriges Nationalatlas. Kulturlandskapet och Bebyggelsen. ISBN 91-7024-897-4.

MOMENT 4
Litteratur väljs i samråd med handledaren.

ÖVRIGT
RESURSER: Ge 20p.

Kontaktperson: Maj-Lis Sehlberg


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15