Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS031 Fördjupningskurs I, sv/sa - Närsamhället 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, sv/sa / åk 2, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Åke Forslund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-01-27 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP046 och PÄP044

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs
- ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt deras historiska och religiösa särart
- ha utvecklat förmågan att se tidsdimensionen i närsamhällets utveckling och att reflektera över sin egen identitet
- kunna utveckla och bearbeta egna attityder till livsfrågor, etik och moral
- kunna använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen
- ha kunskap om det svenska språkets struktur och argumentativa och retoriska möjlighter i tal och skrift
- ha ökad medvetenhet om och förmåga att bruka språket som diskursivt instrument
- ha ökad förmåga att reflektera över, analysera och bedöma muntlig och skriftlig kommunikation.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Samhällsvetenskap
Grundläggande kunskaper om kartor, deras konstruktion och anvädningsområden. Namngeografi
Väder, klimat och årstider
Jorden och jordytan, naturgivna processer och effekter på jordytan
Basnäringarna jordbruk och skogsbruk
Det moderna Sveriges framväxt
Den demokratiska värdegrunden
Hembygdens samhällsförhållanden
Lokal och regional styrelse
Samhällsekonomi med inriktning mot kommuner och landsting
Fackliga frågor
Närsamhället insatt i Barentsregionens och de nordiska staternas historia
Specifika religiösa och profana kulturmiljöer inom regionen
Ursprungsbefolkning och riksbildningar
Kristendomens uppkomst och utveckling samt dess påverkan av upplysningstiden och pietismen och den s.k. sekulariseringen
Det religiösa livet i närsamhället, dess rötter och framväxt samt religionens betydelse för den enskilda människan och samhället
Kyrkor och religiösa strömningar i det moderna samhället
Datorbaserade inlärningsprogram som stödjer undersökande arbetssätt

Datorn och lärandet
Tillämpning av vetenskaplig metod
MOMENT 2. Svenska språket
Äldre och nyare språkbeskrivning, inklusive fonetik
Ordförråd och ordbildning
Retorik och textbildning
Analys av elevtexter och egna texter
Diskursivt skrivande
Ett antal barn-, ungdoms- och vuxenböcker

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, studiebesök, exkursioner. Ett viktigt inslag i undervisningen är strävan mot aktiverande, gruppbaserade, problemorienterade och ämnesövergripande arbetsformer.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp, och genom bedömning av studiejournal och "portfölj".
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Svenska språket/kursuppgift 1.0poäng
Svenska språket/tentamen 3.0poäng
Samhällsvetenskap/tentamen 6.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Beskow, P (1994). Trons vägar, om religion och livsfrågor för klasslärare och andra vetgiriga. Stockholm: Proprius förlag.
Björklund, G (1993). Handbok i geografi. Stockholm: Natur och kultur.
Bogren, J m.fl. (1995). Klimatologi - Meteorologi. Göteborg.
Gustafsson, A (1988 el. Senare). Kommun och landsting idag. 4., omarb. Uppl. Malmö: Liber.
Gustafsson, H (1997). Nordens historia. En europeisk region under 1200 år. Lund: Studentlitteratur.
Liber kartor (1996 el. senare) Norstedts världsatlas. 4,. Rev. uppl. Stockholm: Norstedt.
Lundholm, K O, Groth, Ö J & Petersson, R Y (1996). North Scandinavian History. Luleå: I-tr./Grafiska huset.
Lundqvist, J (1993 el. senare). Geologi. Processer - landskap - naturresurser. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S-Å (1993). Undervisa i Religionskunskap. Lund: Studentlitteratur.
MOMENT 2
Holm, L & Larsson, K (1980 el. senare). Svenska meningar (s. 5-59). Lund: Studentlitteratur.
Josephson, O, Melin, L & Oliv, T (1990) Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur.
Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning (s. 51-99). Solna: Ekelunds Förlag AB.

Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare.



REFERENSLITTERATUR
Rönnlund, B (senaste upplagan). Teori och experiment för lärare och elever. Del 2. Luleå: Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O (senaste upplagan). Jord, berg, luft, vatten. Stockholm: Utbildningsradion.
Vetenskapens värld (1992-1995), 6 Jordens utveckling. Köpenhamn: Bonniers.
Vetenskapens värld (1992-1995), 3 Jordens yta. Köpenhamn: Bonniers.

ÖVRIGT
RESURSER: Re 2p, Hi 2p, Ge 1p, Sk 1p, Sv 4p.

Kontaktperson: Åke Forslund


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15