|
|
|
|
PÄS031 Fördjupningskurs I, sv/sa - Närsamhället 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, sv/sa / åk 2, lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Åke Forslund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-01-27 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV KSP046 och PÄP044 MÅL De studerande skall efter avslutad kurs - ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt deras historiska och religiösa särart - ha utvecklat förmågan att se tidsdimensionen i närsamhällets utveckling och att reflektera över sin egen identitet - kunna utveckla och bearbeta egna attityder till livsfrågor, etik och moral - kunna använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - ha kunskap om det svenska språkets struktur och argumentativa och retoriska möjlighter i tal och skrift - ha ökad medvetenhet om och förmåga att bruka språket som diskursivt instrument - ha ökad förmåga att reflektera över, analysera och bedöma muntlig och skriftlig kommunikation. INNEHÅLL MOMENT 1. Samhällsvetenskap Grundläggande kunskaper om kartor, deras konstruktion och anvädningsområden. Namngeografi Väder, klimat och årstider Jorden och jordytan, naturgivna processer och effekter på jordytan Basnäringarna jordbruk och skogsbruk Det moderna Sveriges framväxt Den demokratiska värdegrunden Hembygdens samhällsförhållanden Lokal och regional styrelse Samhällsekonomi med inriktning mot kommuner och landsting Fackliga frågor Närsamhället insatt i Barentsregionens och de nordiska staternas historia Specifika religiösa och profana kulturmiljöer inom regionen Ursprungsbefolkning och riksbildningar Kristendomens uppkomst och utveckling samt dess påverkan av upplysningstiden och pietismen och den s.k. sekulariseringen Det religiösa livet i närsamhället, dess rötter och framväxt samt religionens betydelse för den enskilda människan och samhället Kyrkor och religiösa strömningar i det moderna samhället Datorbaserade inlärningsprogram som stödjer undersökande arbetssätt
Datorn och lärandet | |
Svenska språket/kursuppgift | 1.0poäng |
Svenska språket/tentamen | 3.0poäng |
Samhällsvetenskap/tentamen | 6.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1 Beskow, P (1994). Trons vägar, om religion och livsfrågor för klasslärare och andra vetgiriga. Stockholm: Proprius förlag. Björklund, G (1993). Handbok i geografi. Stockholm: Natur och kultur. Bogren, J m.fl. (1995). Klimatologi - Meteorologi. Göteborg. Gustafsson, A (1988 el. Senare). Kommun och landsting idag. 4., omarb. Uppl. Malmö: Liber. Gustafsson, H (1997). Nordens historia. En europeisk region under 1200 år. Lund: Studentlitteratur. Liber kartor (1996 el. senare) Norstedts världsatlas. 4,. Rev. uppl. Stockholm: Norstedt. Lundholm, K O, Groth, Ö J & Petersson, R Y (1996). North Scandinavian History. Luleå: I-tr./Grafiska huset. Lundqvist, J (1993 el. senare). Geologi. Processer - landskap - naturresurser. Lund: Studentlitteratur. Selander, S-Å (1993). Undervisa i Religionskunskap. Lund: Studentlitteratur. MOMENT 2 Holm, L & Larsson, K (1980 el. senare). Svenska meningar (s. 5-59). Lund: Studentlitteratur. Josephson, O, Melin, L & Oliv, T (1990) Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning (s. 51-99). Solna: Ekelunds Förlag AB. Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |