|
|
|
|
PÄS026 Förskolläraryrket 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl åk 1 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som förskollärare. MÅL De studerande ska ha: - fördjupade kunskaper om de krav som ställs på förskolläraren utifrån, - gällande styrdokument och internationella överenskommelser, - kunskap om förskolan i ett historiskt och ett samhällsvetenskapligt perspektiv, - kunskaper om innehåll och arbetssätt i förskolan samt - fördjupade kunskaper om barns utveckling 0-6 år, med särskild tonvikt på åldern 0-3 år. INNEHÅLL Förskolans historia och framväxt Förskolan i framtiden Barnomsorgen i socialtjänstlagen; Pedagogiskt program för förskolan Läroplaner och internationella överenskommelser Ansvarsfrågor och sekretess Kommunala mål och riktlinjer Barnets utveckling 0-6 år Innehåll och arbetssätt i förskolan med observationer och pedagogisk planering Arbetslaget och föräldrasamverkan Barns uppväxtvillkor Etik i förskolläraryrket Informationssökning II Informationssökning - bibliotekskurs UNDERVISNING Kursen ska utmärkas av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför de studerande fyra veckors praktik i förskolan. I praktiken ingår en ämnesövergripande praktikuppgift. EXAMINATION Examination sker genom skriflig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Informationssökning II/kursuppgifter | 1.0poäng |
Förskollärarens yrkesroll/kursuppgifter | 4.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 5.0poäng |
LITTERATUR Birgerstam (1992). Manligt och kvinnligt i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00230-0. Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9. Guvå, F (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen. Lökken, G & Söbstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan. Niss, G & Söderström, A-K (1996). Små barn i förskolan. Studentlitteratur. eller Pramling, I (1993). Barnomsorg för de yngsta. Socialstyrelsen. Allmänna förlaget. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Skolverket (1998). Jord för växande. ISBN 91-89313-05-4. Socialstyrelsen (1995:2). Barnomsorgen i socialtjänstlagen. Svenska kommunförbundet (1998). Sekretess i förskola och skola mm. Kommentus förlag. ISBN 91-7099-758-6. Tallberg Broman, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ISBN 91-38-31413-6. Valbar litteratur om barns utveckling med inriktning mot låg ålder samt barns uppväxtvillkor. ÖVRIGT RESURSER: Met 2p, Ped 2p, Sa 2p, Pr 4p. Kontaktperson: Lisbeth Lindström |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |