Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS026 Förskolläraryrket 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl åk 1 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som förskollärare.

MÅL
De studerande ska ha:
- fördjupade kunskaper om de krav som ställs på förskolläraren utifrån,
- gällande styrdokument och internationella överenskommelser,
- kunskap om förskolan i ett historiskt och ett samhällsvetenskapligt perspektiv,
- kunskaper om innehåll och arbetssätt i förskolan samt
- fördjupade kunskaper om barns utveckling 0-6 år, med särskild tonvikt på åldern 0-3 år.

INNEHÅLL
Förskolans historia och framväxt
Förskolan i framtiden
Barnomsorgen i socialtjänstlagen; Pedagogiskt program för förskolan
Läroplaner och internationella överenskommelser
Ansvarsfrågor och sekretess
Kommunala mål och riktlinjer
Barnets utveckling 0-6 år
Innehåll och arbetssätt i förskolan med observationer och pedagogisk planering
Arbetslaget och föräldrasamverkan
Barns uppväxtvillkor
Etik i förskolläraryrket
Informationssökning II
Informationssökning - bibliotekskurs

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför de studerande fyra veckors praktik i förskolan. I praktiken ingår en ämnesövergripande praktikuppgift.

EXAMINATION
Examination sker genom skriflig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Informationssökning II/kursuppgifter 1.0poäng
Förskollärarens yrkesroll/kursuppgifter 4.0poäng
Praktik/praktikrapportering 5.0poäng

LITTERATUR
Birgerstam (1992). Manligt och kvinnligt i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00230-0.
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9.
Guvå, F (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen.
Lökken, G & Söbstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan.
Niss, G & Söderström, A-K (1996). Små barn i förskolan. Studentlitteratur.
eller
Pramling, I (1993). Barnomsorg för de yngsta. Socialstyrelsen. Allmänna förlaget.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna.
Skolverket (1998). Jord för växande. ISBN 91-89313-05-4.
Socialstyrelsen (1995:2). Barnomsorgen i socialtjänstlagen.
Svenska kommunförbundet (1998). Sekretess i förskola och skola mm. Kommentus förlag. ISBN 91-7099-758-6.
Tallberg Broman, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ISBN 91-38-31413-6.
Valbar litteratur om barns utveckling med inriktning mot låg ålder samt barns uppväxtvillkor.

ÖVRIGT
RESURSER: Met 2p, Ped 2p, Sa 2p, Pr 4p.

Kontaktperson: Lisbeth Lindström

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15