|
|
|
|
PÄS025 Fritidspedagogyrket 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp, åk 1 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Reviderad senast 1999-02-05. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog. MÅL Den studerande ska efter avslutad kurs ha: - insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle, - kunskaper om fritidspedagogens yrkesroll, dess etik och krav som ställs från samhället, - kunskaper om skolbarnsomsorgens och övriga fritidsverksamheters mål och värdegrund, - kunskaper om övriga verksamheter som skolbarnsomsorgen samverkar med, - kunskap och självkännedom i rollen som pedagogisk ledare för barn- och ungdomsgrupper samt som medlem i en arbetsgrupp, - utvecklat sitt eget ansvarstagande i samarbete och samverkan med andra, - utvecklat sin förmåga att reflektera, analysera och dra slutsatser. INNEHÅLL Skolbarnsomsorgens framväxt Fritidspedagogens yrkesroll Fritidsverksamheten som ett komplement till skolan Styrdokument Etik, moral och värderingsfrågor Ansvar och sekretess Föräldrasamarbete Skoldatanätet - Informationssökning II Informationssökning - bibliotekskurs UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbete. I kursen integreras teori och praktik. Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med enskilda barn och barngrupper. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Fritidspedagogyrket/kursuppgift | 4.0poäng |
Skoldatanät-Informationssökning II/kursuppg. | 2.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 4.0poäng |
LITTERATUR Bengtsson & Svensson (1997 el. senare). Ansvar och sekretess. ENSAC Sweden (1994). Uppväxt i andra länder. Liber. ISBN 91-634-0981-X. ENSAC Sweden (1996). Idéer om verksamheter för 10-12-åringar. Liber. ISBN 91-47-00021-X. Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. (valda delar) Rohlin, M (1996). Skolbarnsomsorg - en samhällsfråga. HLS-förlag. ISBN 91-7656-394-4. Sellerfors, E (1990). Föräldrasamtal. Studentlitteratur eller Flising, L (1996). Föräldrakontakt: en bok om att skapa, behålla och utveckla ett gott föräldrasamarbete. Informationsförlaget. Olsson, H E. Ny start för fritidssektorn. Ifs Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. Liber. ISBN 91-883-72-92-8. Skolverket (1995). Utvecklingssamtal en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution best.nr 95:1 78. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4. Vetenskapliga rapporter och artiklar med anknytning till kursens innehåll tillkommer. Barn- och ungdomslitteratur i anknytning till kursens innehåll. Referenslitteratur tillkommer. ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Met 3p, Sk/Re 2p, Pr 3p. Kontaktperson: Lisbeth Lindström |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |