Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS025 Fritidspedagogyrket 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp, åk 1 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Reviderad senast 1999-02-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
Den studerande ska efter avslutad kurs ha:
- insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle,
- kunskaper om fritidspedagogens yrkesroll, dess etik och krav som ställs från samhället,
- kunskaper om skolbarnsomsorgens och övriga fritidsverksamheters mål och värdegrund,
- kunskaper om övriga verksamheter som skolbarnsomsorgen samverkar med,
- kunskap och självkännedom i rollen som pedagogisk ledare för barn- och ungdomsgrupper samt som medlem i en arbetsgrupp,
- utvecklat sitt eget ansvarstagande i samarbete och samverkan med andra,
- utvecklat sin förmåga att reflektera, analysera och dra slutsatser.

INNEHÅLL
Skolbarnsomsorgens framväxt
Fritidspedagogens yrkesroll
Fritidsverksamheten som ett komplement till skolan
Styrdokument
Etik, moral och värderingsfrågor
Ansvar och sekretess
Föräldrasamarbete
Skoldatanätet - Informationssökning II
Informationssökning - bibliotekskurs

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbete. I kursen integreras teori och praktik.
Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med enskilda barn och barngrupper.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Fritidspedagogyrket/kursuppgift 4.0poäng
Skoldatanät-Informationssökning II/kursuppg. 2.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng

LITTERATUR
Bengtsson & Svensson (1997 el. senare). Ansvar och sekretess.
ENSAC Sweden (1994). Uppväxt i andra länder. Liber. ISBN 91-634-0981-X.
ENSAC Sweden (1996). Idéer om verksamheter för 10-12-åringar. Liber. ISBN 91-47-00021-X.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. (valda delar)
Rohlin, M (1996). Skolbarnsomsorg - en samhällsfråga. HLS-förlag. ISBN 91-7656-394-4.
Sellerfors, E (1990). Föräldrasamtal. Studentlitteratur
eller
Flising, L (1996). Föräldrakontakt: en bok om att skapa, behålla och utveckla ett gott föräldrasamarbete. Informationsförlaget.
Olsson, H E. Ny start för fritidssektorn. Ifs Institutet för Fritidsvetenskapliga studier.
Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. Liber. ISBN 91-883-72-92-8.
Skolverket (1995). Utvecklingssamtal en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution best.nr 95:1 78.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.
Vetenskapliga rapporter och artiklar med anknytning till kursens innehåll tillkommer.
Barn- och ungdomslitteratur i anknytning till kursens innehåll.
Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 3p, Sk/Re 2p, Pr 3p.

Kontaktperson: Lisbeth Lindström

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15