|
|
|
|
PÄP633 Specialpedagogik - damp, autism, dyslexi 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Specialpedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Majbritt Persson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-12-01. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande MÅL Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen. INNEHÅLL á specialpedagogik á lagstiftning, skollag, SoL, LSS á styrdokument för förskola - skola á autism, DAMP, dyslexi á förhållningssätt och arbetsmetoder á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd UNDERVISNING Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete. EXAMINATION Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Eget fördjupningsarbete | 2.0poäng |
Dyslexi/litt.sem, tentamen | 2.0poäng |
DAMP/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
Autism/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Beckman, V (1997). Projektet att leva med barn med DAMP, Asperger och dyslexi. Cura förlag AB. ISBN 91 972641-4-8. Beckman, V, Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur. ISBN 91-27-03835-1.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |