Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP633 Specialpedagogik - damp, autism, dyslexi 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Specialpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-12-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande

MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen.

INNEHÅLL
á specialpedagogik
á lagstiftning, skollag, SoL, LSS
á styrdokument för förskola - skola
á autism, DAMP, dyslexi
á förhållningssätt och arbetsmetoder
á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd


UNDERVISNING
Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Eget fördjupningsarbete 2.0poäng
Dyslexi/litt.sem, tentamen 2.0poäng
DAMP/litt.sem, tentamen 3.0poäng
Autism/litt.sem, tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Beckman, V (1997). Projektet att leva med barn med DAMP, Asperger och dyslexi. Cura förlag AB. ISBN 91 972641-4-8.
Beckman, V, Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur. ISBN 91-27-03835-1.


Duvner, T (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A & W Medicin, Liber Utbildning. ISBN 91-634-0668-3.
Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och Kultur.
ISBN 91- 27 03051 2.
Gillberg, C (1996). Ett barn i varje klass om DAMP, MBD, ADHD. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-3-x.
Lindell, CG & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget Brevskolan.
ISBN 91-574-4405-6.
Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-630 3886-X.
Hoien T & Lundberg I, (1999), Dyslexi, Natur och kultur, ISBN 91-27-72266-X.
Läroplan för förskolan, Lpfö 98, ISBN 91-38-31412-6.
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94, ISBN 91-38-31413-4.


En av följande biografier eller liknande:
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandin, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber.
ISBN 91-634-0673-X.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-2-1.
Tikkanen, M (1982). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.
Wellros, S & Wellros, M (1996). En kamp om kunskap. Att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle. Gleerups.



ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p.

Kontaktperson: Majbritt Persson


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15