|
|
|
|
PÄP622 Pedagogik C 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 - / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Gunilla Johansson Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1999-06-08. FÖRKUNSKAPSKRAV Pedagogik B MÅL MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedagogikens studieobjekt skapas. Kursmomentet inriktas mot flera problemområden. Studenten skall erhålla fördjupade kunskaper om den pedagogiska vetenskapens uppkomst, utveckling och villkor samt ta del av den samtida vetenskapsteoretiska debatten inom ämnet. Vidare syftar kursen till att bredda och fördjupa kunskaper och färdigheter i forskningsmetodik. MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare. INNEHÅLL Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har traditionellt till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Pedagogikämnet omfattar också idag i en vidare bemärkelse en inriktning mot lärande som därigenom vidgar praktiker och studieobjekt för ämnet. UNDERVISNING Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete. EXAMINATION Studenten examineras skriftligt eller muntligt, individuellt och i grupp. Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Uppsatsarbete | 10.0poäng |
Forskningsprocessen/tentamen | 5.0poäng |
Pedagogisk forskning | 5.0poäng |
LITTERATUR Alvesson, M & Sköldberg, K (1994). Tolkning och reflexion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur. Henriksson, W (1992). Statistik. Icke-parametriska metoder. Umeå: Umeå universitet. Pedagogiska institutionen. Kvale (1997). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. Liedman, S-E (1998). Mellan det triviala och det outsägliga. Daidalos. Uljens, M (1997). Didaktik. Teori, reflektionspraktik. Lund: Studentlitteratur. Utöver ovanstående tillkommer artiklar ca 200 sidor samt avhandlingar som belyser olika forskningsdesigner enligt lärares anvisningar. ÖVRIGT RESURSER: Ped 20p Kontaktperson: Gunilla Johansson |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |