|
|
|
|
PÄP618 Pedagogiskt ledarskap 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Arne Forsman Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-06-08. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha kunskap om att pedagogiskt ledarskap kan utformas och bedrivas i olika organisationer och grupper samt ha kännedom om den kunskapssyn som Lpo-94 företräder och konsekvenser därav för den pedagogiske ledaren, - kunna sätta det pedagogiska ledarskapet i ett psykologiskt sammanhang samt - kunna beskriva hur och varför konflikter uppstår och hur dessa kan bearbetas och lösas. INNEHÅLL MOMENT 1. Utvecklingspsykologiska teorier, 1p Pedagogiska konsekvenser av olika teoriers syn på utveckling och inlärning Kris och utveckling, anpassningsmekanismer MOMENT 2. Kunskaps-, samhälls- och människosyn, 2p Skola och samhällsutveckling, pedagogiska konsekvenser Bildning och kunskap, pedagogiska konsekvenser MOMENT 3. Organisationer och det pedagogiska ledarskapet, 4p Manligt och kvinnligt ledarskap Den lärande organisationen Att vara pedagogisk ledare MOMENT 4. Grupper och grupprocesser, 3p Grupper och grupputveckling Konflikter och konfliktlösning Samtalsmetodik UNDERVISNING Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för kursdeltagarnas inhämtande av kurslitteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, samt skriftliga enskilda arbetsuppgifter och grupparbeten. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Grupper och grupprocesser | 3.0poäng |
Organisationer och det pedagogiska ledarskapet | 4.0poäng |
Kunskaps-, samhälls- och människosyn | 2.0poäng |
Utvecklingspsykologiska teorier | 1.0poäng |
LITTERATUR Tillkommer till varje moment ett antal stenciler och/eller artiklar. * Moment 1 Jerlang, E. (red). (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. * Moment 2 Liljeqvist, K. (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. Madsén, T. (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution. * Moment 3 Franzén, H (1996). Ledarskap genom ledningskvalitet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00122-3. Senge, P M (1995). Den femte disciplinen. Stockholm: Nerenius & Santerns förlag. Steinberg, J (1994). Positiv påverkan. Örebro, Max Martins förlag. Their, S (1994). Det pedagogiska ledarskapet. Mermerus AB Oy, Sanatoriev. 2, SF-22100 Mariehamn, tel.+358-28-23332, fax 23334. * Moment 4 Ahrenfeldt, B., & Berner, R. (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: A&W Förlag AB. Malthén, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur. REFERENSLITTERATUR Referenslitteratur, om ca 300 sidor, väljer kursdeltagarna själva. ÖVRIGT RESURSER: Ped 10p Kontaktperson: Arne Forsman |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |