ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp / åk3, lp3-4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Justerad 99-11-01.
FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄN001, KSP049, PÄP045, PÄP008
MÅL
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig fördjupade teoretiska kunskaper om den ideologiska, ekonomiska och juridiska styrningen av fritidspedagogers verksamhetsområden. Vidare kunskaper om pedagogiskt ledarskap för utveckling av lärande pedagoger i en lärande organisation.
Studerande skall efter avslutad kurs tillägnat sig:
á fördjupad kunskap om den offentliga styrningen av skola och skolbarnsomsorg och övrig fritidsverksamhet, lagstiftningsprocessen, mål- och resultatorienterad styrning
á kunskap om utvärdering och uppföljning
á fördjupad kunskap om den statliga och kommunala organisationen, arbetsfördelningen mellan stat, landsting och kommuner
á fördjupad kunskap om den kommunala politiska och administrativa organisationen, dess uppgifter, befogenheter och problem
á kunskap om budgetarbete och ekonomi i kommunerna och dess enheter
á kunskap om att leda och utveckla en verksamhet, pedagogiskt ledarskap, kvinnligt och manligt ledarskap
á kunskap om verksamhetsutveckling, olika perspektiv på att utveckla lärande pedagoger i en lärande organisation
á kunskap om konflikter och kriser och en beredskap för konflikthantering och krisbearbetning
á kunskap om fritidsverksamhet i ett internationellt perspektiv, nationella och internationella nätverk, ENSAC
á insikt i arbetssätt som stimulerar barn och ungdomars företagsamhet
INNEHÅLL
MOMENT 1. Styrning, ledning och utveckling av skolbarnsomsorg/fritidsverksamhet
Stat, kommun och landsting, politisk och administrativ organisation
Utvärdering och uppföljning
Ekonomi, budgetarbete
Ledarskap
Verksamhetsutveckling
Företagsamhet inom skola och skolbarnsomsorg
Skolbarnsomsorg/Fritidsverksamhet i internationellt perspektiv
MOMENT 2. Praktik
MOMENT 3. Examensarbete
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, examensarbete och praktik.
Projektinriktat arbetssätt där målsättningen är att kunna stimulera barn- och ungdomars företagsamhet inom skola och skolbarnsomsorg.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. I kursen sker den slutliga examinationen av examensarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
LITTERATUR
Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00329-3.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo-94). ISBN 91-38-31413-4.
Rönnerman, K. (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X
Litteratur om företagsamhet fastställs senare.
Övrig litteratur fastställs i samråd med examinator.
ÖVRIGT
RESURSER: SO 1p, Ped 2p, Met 2p, Praktik 7p, Ex.arb. 3p.
Kontaktperson: Kjell Johansson
|