|
|
|
|
PÄP056 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 åk 1 / lp 4:2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Eva Granlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande ska efter avslutad kurs - utvecklat sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik - utvecklat sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling - utvecklat sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende. INNEHÅLL Fallstudier med utgångspunkt i den egna praktiken. Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete. Lärarrollen och yrkesidentiteten. UNDERVISNING Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Examensarbetet slutförs. EXAMINATION Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Seminarier för examensarbetet. Examensarbetet bedöms. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 3.0poäng |
Lärarens arbete i teori och praktik | 2.0poäng |
LITTERATUR Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning. Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur. Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.
Övrig litteratur bestäms senare i överenskommelse mellan lärare och studenter.
FRÅN TIDIGARE KURSER
REFERENSLITTERATUR |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |