Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP056 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 åk 1 / lp 4:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Eva Granlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande ska efter avslutad kurs
- utvecklat sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik
- utvecklat sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling
- utvecklat sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende.


INNEHÅLL
Fallstudier med utgångspunkt i den egna praktiken.
Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete.
Lärarrollen och yrkesidentiteten.

UNDERVISNING
Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Examensarbetet slutförs.

EXAMINATION
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Seminarier för examensarbetet. Examensarbetet bedöms.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 3.0poäng
Lärarens arbete i teori och praktik 2.0poäng

LITTERATUR
Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning.
Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.

Övrig litteratur bestäms senare i överenskommelse mellan lärare och studenter.

FRÅN TIDIGARE KURSER
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-0005-3.
Hallerström, H. (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H. (1997) Examenarbeten. Luleåmodellen för pedagogutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.

REFERENSLITTERATUR
Dalin, P (1996). Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber. ISBN 91-47-04801-8.
Egidius, H. Problembaserad inlärning - en introduktion.
Hård af Segerstad, H (1997). Problembaserat lärande. Stockholm: Liber. ISBN 91-4704898-0.
Madsén, T (red) (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34821-5.
Rudhe, E och Skolverket (1996). Ur nöd i lust. Västervik: Ekbland & Co. ISBN 91-88373-64-9
Voss. Inlärningsrevolutionen.
Westman, F (1991). Läraryrket ä en kärlekshandling? Artemis. ISBN 91-87762-25-0.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 1p, Ämnesdid. 1p, Ex.arb. 3p.

Kontaktperson: Eva Granlund


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15