|
|
|
|
PÄP054 Elevens lärande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 / åk 1, lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Eva Granlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Justerad 99-11-01. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande ha: - kunskap om utvecklings- och gruppsykologiska förhållanden, - praktiska erfarenheter av vad som sker i olika utvecklings-, inlärnings- och undervisningsprocesser, - kunskap om att bedöma och analysera barns och ungdomars utveckling och inlärning ur ett helhetsperspektiv på kunskaper och färdigheter samt på skolans uppgifter i samhället, - kunskap om informationssökning INNEHÅLL Barns utveckling och levnadsvillkor i ett flerkulturellt samhälle. Inlärning och pedagogiska teorier. Barns och ungdomars utveckling. Introduktion till ämnesdidaktik. Lärarrollen och dess konsekvenser för lärandet. Några övergripande perspektiv i undervisningen. Ämnesövergripande kunskapsområden i grundskolan. Informationssökning. Examensarbete. UNDERVISNING I kursen varvas teori och praktik. Den skolförlagda delen omfattar fyra poäng och är förlagd till grundskolans mellersta studieår. Formerna för undervisningen är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen ska det forsknings-PM som ligger till grund för examensarbetet färdigställas och bedömas, samt den vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet påbörjas. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik. PM för examensarbetet bedöms. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik/praktikrapport | 5.0poäng |
Utvecklingspsykologi | 2.0poäng |
Skolan i samhället (varav IT 1P) | 2.0poäng |
LITTERATUR - (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet. Andersson, B (1989). Skola i utveckling. Grundskolans naturvetenskap. C E Fritzes. ISBN 91-47-03118-2. Arnstberg, K O. Kultur, kultur och kultur. Liber utbildning. ISBN 91-26-93306-3. Doverborg, E. Inlärning och utveckling. Stockholm: Utbildningsförlaget. Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Solna: Almqvist & Wiksell. Jönsson, I m.fl. (1993). Skola-fritid-framtid. Lund: Studentlitteratur. Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4. Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-8837292-8. Tham, A (red) (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Stockholm: Utbildningsradion. Thornberg, U. Språkdidaktik. Gleerups. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar på max 500 sidor.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |