Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP049 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Birgitta Spets Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05. Justerad 1999-11-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
á blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blir medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet
á utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling
á skaffar sig kunskap om elever med behov av särskilt stöd samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen
á lär sig att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklar förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete

INNEHÅLL
á Kursplaner
á Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel.
á Elevutvärdering, betygssättning och prov. Självvärdering.
á Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation.
á Elever med behov av särskilt stöd.

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik (inkl examensarbete 4 poäng) 9.0poäng
Specialpedagogik/tentamen 2.0poäng
Kursplaner, kvalitetssäkring, ämnesdidaktik mm 4.0poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Hallerström, H (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Rabe, T & Hill, A (1996). Boken om integrering. Arlöw, Berlings. ISBN 91-564-0632-0.
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6
Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G & Starrin, B. (red) (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Skolverket. Betygsboken 1 och 2.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Armelius, B (1996). Vård av ungdomar med sociala problem. Stockholm: Liber utbildning AB. ISBN 634-1682-4.
Egerbladh, T & Tiller, T (1998). Forskning i skolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
Ylander, C & Larsson-Lindman, B (1994). Makt och rädsla. Borås Centraltryckeri. ISBN 91-27-01961-6.
Ågren, L (1997). Att arbeta individanpassat i gymnasieskolan. Kalmar Sund Tryck. ISBN 91-7724-917-8.
Uljens, M (1997). Didaktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-47941-7.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2,5p, Ämnesdidaktik 3,5p, Praktik 9p.

Kontaktperson: Birgitta Spets


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15