Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP044 Barns och ungdomars lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl, Fp, Gr 1-7 / T1, Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kerstin Lindmark Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-06-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05. Justerad 99-11-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.

MÅL
Studerande skall efter avslutad kurs ha:
- kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik
- kunskaper om leken och skapandets betydelse för barns och ungdomars lärande,
- kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt
- kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande.

INNEHÅLL
Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande.
Teorier om barns och ungdomars socialisation och livsmiljö i ett mångkulturellt samhälle.
Aktuell forskning om lärande.
Genus-perspektiv på lärande.
Observation och intervju.
Styrdokument.
Ansvar och sekretess.
Datorer och lärande.

UNDERVISNING
Studerande från Fl, Fp, Gr 1-7 utbildningarna bildar samläsningsklasser. I varje klass finns studiegrupper. Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studerande tre veckors praktik i den egna framtida verksamheten, inklusive fältstudier inom de andra yrkesgruppernas verksamhetsområden. Under praktiken/fältstudierna påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under utbildningen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Datorer och lärande, enkel multimedia 1.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng
Barns- och ungdomars utveckling och lärande 5.0poäng

LITTERATUR
Andersson, L- G (1989). "Attityder till språk". I: Sandqvist, C & Teleman, U (red.). Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Bergström, A (1994). Barnbilder. Högskolan i Luleå, Lärarutbildningarna.
Doverborg, E & Pramling, I (1985). Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. A&W. ISBN 91-21-11502-8. Andra upplagan 1991.
Ferm, C. Demokrati i praktiken. Runa Förlag. ISBN 91-88298-15-9. (Gr)
Hwang, P& Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur. ISBN 91-27-05547-7.
Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Runa förlag. ISBN 91-88298-24-8.
Jörgensen, N (1995). Barnspråk och ungdomsspråk. Kap. 5. Fonetisk/fonologisk utveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6.
Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1.
L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observationer och intervju i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-60261-8.
Moyles, J R. Släpp in leken i skolan.
Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-7724-624-1.
Strömqvist, S (1996). Talarskolan. Talprocesser - Teori och tillämpning. Kap. 2 "Språkutvecklingsperspektivet". Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3.
Wood, D (1992). Hur barn tänker och lär. Kap.5. "Språk och inlärning". Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35141-0.
Aktuella styrdokument för förskola, fritidshem och grundskola.
Aktuell litteratur om ansvar och sekretess i barnomsorg och skola.
Kveli, A-M (1994). Att vara lärare. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46131-3.

ÖVRIGT
RESURSER: Sv/Pr.est. 2,5p, Ped 2,5p, Met 1p, Praktik 3p, Sk 1p.

Kontaktperson: Kerstin Lindmark

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15