Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP041 Människors utveckling och behov av fritid 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Ek, Skellefteå / Lp 1-2
Fristående /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Annika Strömqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Ekonomprogram med inriktning mot fritidsvetenskap.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
- grundläggande kunskaper om människors utveckling i olika åldrar utifrån psykologiskt, ekonomiskt, samhälleligt och socialt perspektiv,
- kunskaper om hur samhällsutvecklingen styr människors behov av och möjlighet till fritidssysselsättning samt,
- kunskaper om olika gruppers behov av fritidssysselsättning.

INNEHÅLL
Utvecklingspsykologiska teorier
Teorier om grupper - grupprocesser
Teorier om samhällets utveckling ur ett ekonomiskt perspektiv
Teorier om samhällets utveckling ur ett fritidsperspektiv
Kulturella skillnader i synen på fritid
Fältstudier - olika gruppers fritid och fritidssysselsättning

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och fältstudier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Fältstudier/fältanteckningar 2.0poäng
Samhällets utveckling/seminarieuppgifter 4.0poäng
Människans psykologiska utveckling/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
- (1996). Fritid i förändring. Om kön och fördelning av fritidsresurser. SOU 1996:3. ISBN 91-38-20152-6.
Csikszentmih‡lyi, M (1992). Flow - den optimala upplevelsens psykologi. Natur och kultur. ISBN 91-270-2974-1

Hogg, M-A & Vaughan, G.M (1995). Social Psychology: An introduction. Prentice Hall. ISBN 0-1343-312-9
Lönnroth, J (1996). Politisk ekonomi - svenska och internationella tanketraditioner. SNS Förlag. ISBN 91-7150-640-3
Miller, P (1993). Theories of Developmental Psychology. W.H.Freeman and Company. ISBN 0-7167-2309-3 (pbk)
Nygaard, T (1996). Sociologisk handlingsteori. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61671-6
Stokowski, P (1994). Leisure in Society. A network Structural Perspective. Mansell Publishing Limited. ISBN 0-7201-2141-8
Dessutom en fritt vald bok av nedanstående:
Veblen, T (1986). Den arbetsfria klassen. Vinga Press. ISBN 91-7764-008-X
Ytterligare litteratur i samråd med examinator

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Ps 5p, Sk 5p

Kontaktperson: Annika Strömqvist


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15