Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN041 Matematik I 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-9 distans / åk 1, lp2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-09-29 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för utbidlningsprogrammet.

MÅL
De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskap om:
- matematisk talteori och talsystemets utveckling och upbyggnad,
- matematikens utveckling i ett historiskt perspektiv i såväl skola som samhälle,
- deskriptiv och analyserande statistik.

De skall vidare tillägna sig insikter i:
- faktorer som styr och påverkar matematikens innehåll i grundskolan,
- hur man med hjälp av metakognition kan medvetandegöra sina egna problemlösningsstrategier samt kunna omsätta detta i en lärande skolmiljö,
- matematiken som mänsklig konstruktion.

INNEHÅLL
Axiom och räknelagar. Naturliga-, hela-, rationella-, irrationella- och komplexa tal. Primatal. Euklides algoritm. Diofantiska ekvationer. Aritmetikens funamentalsats. Moduloräkning. Algebrans funamentalsats. Faktorsatsen. Polynomdivision. Utsaga, implikation, ekvivalens och ekvation. Deuktion och induktion. Geometriska serier och induktionsbevis. Binomialteoremet. Normalfördelning, signifikansprövning, z-analys och chi-två-metod. Olika teoribildningar om lärande i matematik. Strategier vid problemlösning. Samband och skillnader mellan procedurkunskaper - begreppskunskaper, tillämpningsuppgifter - problemlösningsuppgifter,uppnåendemål - strävandemål, huvudräkning - algoritmer. Miniräknarens betydelse. Läromedlens, de nationella provens och lärarnas inflytande på innehållet i matematikundervisningen. Statens och kommunernas inflytande över matematiken i skolan.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, videokonferenser.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig tentamen, rapporter och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Matematik tentamen 5.0poäng
Matematik kursuppgift 5.0poäng

LITTERATUR
Anderberg, B. (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7.
Nämnaren Tema. Matematik ett kommuniktionsämne. (1996) Kompendiet Göteborg. ISBN 91-88450-06-6.
Nämnaren Tema. Algebra för alla (1997). Kompendiet Göteborg. ISBN 91-88450-08.
Hellström et al. Elementär algebra (1998). Studentlitteratur. ISBN 91-44-00897-X.
Rudberg (1993). Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.
Kursplaner och betygskriterier, Skolverket (1996).
Grundskola för bildning. Skolverket (1996). Liber Distribution. ISBN 91-88373-44-4.


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15