|
|
|
|
PÄN015 Avslutande praktisk pedagogisk kurs Ma/Na 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / Termin 7 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-12-09. FÖRKUNSKAPSKRAV Kurserna PÄN010, Närsamhället som läromedel, och PÄN013, Fördjupningskurs , Ma/Na, del 1, godkända. MÅL De studerande skall bearbeta och utveckla: - insikt i förutsättningar och krav vid miljöundersökningar, - kunskaper om växternas miljökrav, - fördjupade kunskaper och färdigheter inom grundskolans viktiga NO-områden, - förståelse för sambandet mellan teori och experiment varvid olika arbetsformer tillämpas och diskuteras, - förståelse för sambandet mellan naturvetenskap, teknik, samhälle och miljö, - förståelse för materiens oförstörbarhet, omvandlingar, kretslopp och spridning samt effekterna av människans ingrepp i dessa förlopp, - ett problemorienterat synsätt, - ett undersökande och laborativt arbetssätt, - fördjupad kunskap om undervisningsprocessen, från läroplan till utvärdering, varvid särskild vikt fästs vid att analysera och kritiskt granska skolan, - fördjupad kunskap om grupper och gruppers utveckling, - den avslutande delen av examensarbetet. De studerande skall ha kunskaper om: - utformning, utförande och tolkning av miljöundersökningar, - nationella och internationella miljömål, - växtfysiologi, - teoretisk bakgrund till och praktiska konsekvenser av luft-, mark- och vattenföroreningar, - värmens natur och yttringar, - hur elström genereras och kommer till användning i olika sammanhang, - vågor och vågors egenskaper med tillämpning inom akustik och optik, - det historiska perspektivet, - hur man utgår från problemlösning för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning. De studerande skall kunna: - planera, utföra och leda miljöundersökningar, - genomföra experiment, tolka och beskriva resultaten samt formulera allmängiltiga lagar, - utnyttja de kunskaper kemin ger på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till miljön och det egna resursutnyttjandet, - självständigt lösa problem av icke-rutinkaraktär, - redogöra för begreppsutveckling i matematik inom grundskolans ram,
- redogöra för och exemplifiera skillnaden mellan begreppskunskap och procedurkunskap, | |
Examensarbete | 2.0poäng |
Praktik (varav examensarbete 4,0) | 7.0poäng |
Pedagogik, Metodik | 2.0poäng |
Matematik | 3.0poäng |
Bi, Fy-Tk, Ke | 6.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1, Naturvetenskap * Biologi - (1994).Utbildningspaket Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. Kompendier. * Fysik/Teknik Lehrman, R (1990). Physics the Easy Way. Barron's Educational Series, Inc. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands Skolkonsult. Sundström, T. Populär energi. Forum för tvärvetenskap, Umeå Universitet. * Kemi Dehlin, S (1994). Det rationella paradiset. Konsumentverket. Häfner, M (1989). Miljölära. Bokskogen. Agenda 21. Kompendier.
MOMENT 2, Matematik
MOMENT 3, Pedagogik, metodik
REFERENSLITTERATUR |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |