Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN001 Naturen som läromedel 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp åk1 / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Anna Wikström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
De studerande skall tillägna sig:
- ämneskunskaper om närsamhällets natur och miljö, klimatologi och geologi, ekologiska samband och system, vardagslivets kemi och teknik,
- förmåga att tillämpa ett arbetssätt som har den lokala naturen som utgångspunkt, samt
- god förmåga att leda, undervisa och handleda i naturen, samt förmåga att genom val av innehåll och arbetssätt verka för relevant verksamhet i naturen.
De studerande skall ha kunskaper om:
- grundläggande ekologiska samband och fenomen i naturen,
- våra basnäringar; skogsbruk och jordbruk,
- kemiska reaktioner i vardagen och naturen,
- fysik och teknik i barnens värld,
- att planera, genomföra och utvärdera en målinriktad verksamhet där den lokala naturen utgör det centrala medlet
De studerande skall bearbeta och utveckla:
- ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande
- egna attityder och värderingar för att nå fram till en positiv inställning till friskvård via vistelse i naturen.

INNEHÅLL
MOMENT 1
- Fältstudier i närnaturen där växter (vår- och försommarväxter) och djur (främst insekter och fåglar) och ekologiska samband studeras.
- Landskapet och dess utveckling samt jorden och dess atmosfär.
- Materia, elektricitet, värme, experiment och enkel teknik.
- Naturfenomen (stjärnhimlen, norrsken etc) och naturliga processer (elden).
MOMENT 2
- Lekar i naturen.
- Naturupplevelse och sinnesträning i naturen.
- Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk. Fältstudierna skall ligga till grund för planering av den verksamhet som studerande skall genomföra under praktiken.
MOMENT 3, Metodik och praktik:
- Förberedelser och uppföljning av praktik.
- Praktik

UNDERVISNING
Lektioner, laborationer, projektuppgifter, exkursioner, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng
Naturen som läromedel/kursuppgift 4.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
- (1982). Runt i naturen, del 1. UR. ISBN 91-26-80550-1.
- (1984). Runt i naturen, del 2. UR. ISBN 91-26-81050-6.
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Hallgren och Fallgren.
Cornell (1979).Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-136-9.
Elvers, I (1992).Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-20-04537-9.
Hubendick (1990). Vi på våran jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5.
Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium från institutionen.
Pramling & Doverborg. Mångfaldens pedagogiska möjligheter.
Rönnlund, B (1987). Teori och experiment, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O m.fl. Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion.
Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31413-4.
En vetenskaplig rapport i samråd med examinator.


ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 3,5p, Fy/Ge 2p, Met 1,5p, Pr 3p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15