Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM010 Strategisk Marknadsplanering 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
I4,Mf / Lp IV

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Håkan Perzon Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 990219 att gälla från höstterminen -99

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande marknadsföring IEM008.

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs ska:
- ha kunskaper om den övergripande strategiska marknadsplaneringen i ett företag på kort
och lång sikt
- ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem i samband med strategisk marknadsplanering

INNEHÅLL
Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk marknadsplanering effektivt kan orientera företag eller affärsenheter, så att dessa överlever på lång sikt. Ingående beskrivningar ges av former för och innehåll i strategisk marknadsplanering. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidéer och affärsstrategier samt utvärderingar av marknadsstrategier.

UNDERVISNING
Föreläsningar/lektioner, seminarier och praktikfall.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV
Obligatoriska prov och uppgifter 4.0poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

ÖVRIGT
Den student som inte personligen resgistrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15