Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK314 Kvalitetsteknikens grunder 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kvalitetsteknik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / Lp 4

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Roberth Gustafsson 1 fo ing

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 19 februari 1999 att gälla från höstterminen 1999.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkänd examination från följande kurser: IEK309 Statistik AI, 10 poäng, eller motsvarande kunskaper.

MÅL
Kursens mål är att
- beskriva kvalitetsbegreppet, kvalitetsstrategier samt metoder för en offensiv kvalitetsutveckling i företag, organisationer och förvaltningar;
- illustrera gjorda kvalitetsatsningar.

INNEHÅLL
I kursen diskuteras hur man i dag ser på begreppen kvalitet och kvalitetsutveckling med tillämpningar både inom varu- och tjänsteproducerande företag. En offensiv kvalitetsutveckling för ständig förbättring förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunden sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att samtliga inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med företagets samtliga processer.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar samt grupparbeten. Vid föreläsningar och lektioner diskuteras det teoretiska innehållet i kursen. Grupparbetena består huvudsakligen av uppgifter och analyser kring olika fallstudier. Undervisningen ges normalt på engelska eftersom utländska studenter i allmänhet följer kursen.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt krävs förutom godkänd tentamen att godkänt deltagit i grupparbetet samt närvaro vid vissa lektioner. Sättet på vilket grupparbetet genomförs påverkar slutbetyget på kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Grupparbeten 1.0poäng
Tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Bergman, B & Klefsjö, B (1995). Kvalitet från behov till användning. 2a uppl. Studentlitteratur, Lund, (eller Bergman, B & Klefsjö, B (1994). Quality from customer needs to customer satisfaction. McGraw-Hill, London, och Studentlitterattur, Lund.).
Brassard, B. & Ritter, D. (1996). Minnestrimmaren II. Liber, Malmö. (eller Brassard, B & Ritter, D. (1994). The memory jogger II. Goal, QPC, USA)
Artiklar, problemsamling och kompletterande material från Avd för kvalitetsteknik och statistik tillkommer.

ÖVRIGT
Parallellt med undervisningen pågår olika grupparbeten som redovisas muntligt och skriftligt. För att detta ska fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela läsperioden. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Kontaktperson: Roberth Gustafsson

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15