Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Matematik

MAM116 Matematikdidaktid och matematikens roll i samhället 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr utb 4-9 / Lp II

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
G Brandell Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen för matematik 1998-10-06, att gälla från H98.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärandets förutsättningar, PÄP401. Tal, talbegrepp och analys, MAM083. Algebra och geometri, MAM084.

MÅL
självständigt ska kunna förklara, förstå och värdera
¥ matematikens roll i samhället i relation till skolans målsättning för
matematikutbildningen
¥ skolmatematikens innehåll ur ett historiskt perspektiv
¥ lärande i matematik sett ur individens och gruppens perspektiv
¥ lärarens uppgifter och roll i matematikundervisningen
¥ viss matematikdidaktisk forskning

Ð utvecklar sin förmåga att muntligt och skriftligt beskriva och analysera matematikdidaktiska frågeställningar

Ð genom praktik vid en grundskola, företrädesvis i år 7-9, utvecklar sin förmåga
¥ att undervisa och handleda elever i matematik
¥ att skapa goda förutsättningar för elevernas matematikinlärning
individuellt, i gruppen och i klassen
¥ att planera och utvärdera elevernas matematiska aktiviteter.


INNEHÅLL
Matematikdidaktik:
Ð behavioristisk och konstruktivistisk syn på inlärning, begreppskunskap och procedurkunskap
Ð utvecklingen av barns uppfattning om tal, som matematiska objekt och som modell för verkliga system
Ð utvecklingen av barns uppfattning om geometriska objekt, deras egenskaper, relationer mellan dem och om geometri som en abstraktion
Ð utvecklingen av barns förståelse för algebran, baserad på tidigare erfarenheter från aritmetiken och geometrin
Ð lärandet i matematik som en process där eleven, gruppen av elever och läraren har del
- betydelsen av affektiva faktorer, kön och social bakgrund för lärandet i matematik
Ð skolans läroplan och kursplaner i matematik för förskola, grundskola och gymnasium i ett historiskt perspektiv
Ð metodik och didaktik relaterat till centrala områden i skolkursenrna
Ð former för undersökande och problemlösande arbete som utvecklar lärandet i matematik
Ð mål och metoder för utvärdering, uppföljning och betygssättning
Ð läromedel i matematik och deras användning
Ð laborativt material och miniräknare i matematikundervisningen
Ð datorbaserade verktyg i matematikundervisningen
- exempel på aktuell matematikdidaktisk forskning

Matematikens roll i samhället:
Ð matematikens betydelse i skilda tillämpningar
Ð matematiken som modern vetenskap

Praktik:
Ð praktik vid en grundskola, år 7-9.


UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och vissa föreläsningar.



EXAMINATION

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Uppsats 2.0poäng
Tentamen 6.0poäng
Praktik 2.0poäng

LITTERATUR
Algebra för alla, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1997
Anderberg B, Matematikmetodik i grundskolan 1&2, Bengt Anderberg läromedel, 1992
Dahl K, Den fantastiska matematiken. Fischer & Co, 1991
Kommentar till grundskolans kursplan och betygskriterier I matematik, Skolverket 1997
Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna : Lpo 94 : Lpf 94, Utbildningsdep. 1994
Matematik - ett kommunikationsämne, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1996
Matematik - ett kärnämne, Nämnaren TEMA, Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet, 1995
Unenge J, Sanddahl A, Lära matematik, Studentlitteratur, 1994

En samling artiklar med matematikdidaktiskt innehåll tillkommer.


ÖVRIGT
Program: Gr utb 4-9 ma/no

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15