Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Institutionen i Skellefteå

IST010 Produktutveckling och marknadsföring 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Produktutveckling och innovationsledning

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
M åk5 / Lp II, val

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lena Antti Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1994-04-14 att gälla från H95

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkända bas- och kärnkurser i Maskinprogrammets årskurs 1,2 och 3

MÅL
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om produktutveckling, marknadsföring och ekonomi kring framtagande av en ny produkt.

INNEHÅLL
Produktutveckling: Projektplaner, Probleminventering. Idégenerering. Patent- och mönsterskydd. Ekonomiska bedömningar. Avtal.
Marknadsföring: Grundläggande termer inom marknadsföring definieras. Tyngdpunkten läggs på momenten marknadsundersökning, marknadsanalys och marknadsplanering.
Ekonomisk företagsanalys: Företagsformer. Kapitalbehov, rörelsekapitalanalys, kapitalanskaffning, kapitalkostnader. Investeringar. Bokslutsanalys.
Projekt: Marknadsundersökning, marknadsföringsunderlag, marknadsplaner. Försäljningsunderlag.
Projektarbete: Projektet bedrivs gemensamt med övriga kurser.

UNDERVISNING
Obligatoriska lektioner.

EXAMINATION
För godkänd kurs krävs godkända inlämningsuppgifter och projektrapporter samt deltagande vid obligatoriska lektioner. För kursen ges betyget Godkänd eller Icke godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Närvaro 2.0poäng
Övningsuppgifter 2.0poäng

LITTERATUR
Backman: Kompendium i produktutveckling och marknadsföring. HLu.


Kontaktperson: Lena Antti

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15