Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Institutionen i Skellefteå

IST006 Automation 4.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Träteknik

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
M åk5 / Lp II, val

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
O Hagman Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1999-02-05 att gälla från H99

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkända bas- och kärnkurser i Maskinprogrammets årskurs 1,2 och 3 samt SMR017 Reglerteknik, IST001 Trämateriallära, IST002 Träbearbetningsteknik, IST011 Sågverksteknologi,IST030 Snickeriproduktionsteknik.


MÅL
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper om metoder för automatisering av trämanufakturindustrin.

INNEHÅLL
Automatisering. System och strategier, processer, produktutveckling. Produktionssimulering. Industriell bildbehandling, övervakning och kvalitetskontroll. Produktkrav. Praktikfall i träindustrin. Ekonomi. Införande av ny teknik, utbildningsbehov.



UNDERVISNING
Problembaserad inlärning (PBI) är en undervisningsfilosofi som går ut på att studenten själv bestämmer vad hon/han vill lära sig. Detta sker med stöd från en basgrupp och en handledare. Ramarna bestäms av nedskrivna kursmål. Basgrupperna innehåller 6-8 studenter som väljs slumpmässigt av kursledningen vid kursens början. Varje grupp har en handledare vars uppgift är att underlätta, stödja och stimulera samarbetet i gruppen. Handledaren i basgruppen lär således inte ut, utan styr istället varsamt gruppens eget arbete så att det inte inriktas på triviala eller oöverstigligt svåra problem eller som riskerar att komma utanför ämnet. Gruppen studerar en situationsbeskrivning ("fallbeskrivning") och identifierar relevanta problemområden. Sedan vidtar en brainstorming där gruppmedlemmarnas idéer inventeras. Dessa sammanställs sedan i inlärningsmål och formulerade problem. Individerna i basgruppen inhämtar de preciserade kunskaperna genom självstudier. Här står institutionens personal som resurspersoner. Föreläsningar kommer att ges med mål att ge en överblick över området samt ge viss förståelse som svårligen nås på annat sätt. Vid inlärningen försöker studenten tillämpa den inhämtade kunskapen på de problem som gruppen formulerat. Basgruppen träffas igen och diskuterar de inhämtade kunskaperna mot bakgrund av situationen. Gruppen definierar nya inlärningsmål som skall vara uppnådda till nästa gruppträff. Processen fortsätter tills gruppen och handledaren anser att de uppfyllt temamålen i tillräcklig grad. PBI ställer krav på studenternas förmåga att arbeta självständigt och i grupp samt tränar dem i att fortlöpande och kritiskt värdera inhämtade kunskaper. Lärarnas roll är mer att underlätta de studerandes inlärningsprocess än att förmedla en stor mängd fakta som går att inhämta i t. ex kurslitteraturen. PROBLEM: Som bas för inlärning används problem. Dessa är konstruerade eller verkliga som en färdig civilingenjör kan konfronteras med. Syftet med detta är bl.a att ge en uppfattning om civilingenjörens yrkesroll.


EXAMINATION
För godkänd kurs krävs en godkänd inlämningsuppgift samt ett sammanfattande examinationsmoment.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Projekt 2.0poäng
Inlämningsuppgift 2.0poäng

LITTERATUR
Vid PBI saknas kurslitteratur i traditionell mening. Studenten får istället leta upp lämplig litteratur.

Kontaktperson: Olle Hagman

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15