Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Institutionen i Skellefteå

ISI617 Företagsekonomi B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Företagsekonomi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Frist / LP1-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1998-02-03 att gälla från HT99.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A, 20p

MÅL
Inriktningen är mot små och medelstora företag.
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
- fördjupade kunskaper om olika teorier och tillämpningsområden inom ämnet marknadsföring med inriktning mot tjänstemarknadsföring, industriell marknadsföring och internationell marknadsföring
- grundläggande kunskaper i vetenskaplig metod
- fördjupade kunskaper om ledarskap
- fördjupade kunskaper i investeringskalkylering
- fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag

INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsföring II, 10 poäng.
Momentet inleds med att behandla forskningsmetodikens grunder. I detta avsnitt tas bl a upp hur man planerar, genomför och rapporterar en undersökning. Här behandlas vetenskapliga metodfrågor, problemformulering, tekniker för insamling av information mm. Sedan följer ett avsnitt som tar upp förutsättningarna för en lyckad företagsstart.
Huvuddelen av momentet innebär en fördjupning av marknadsföring av tjänster och industriell marknadsföring. Momentet behandlar även internationalisering av marknadsföringen. Avsnittet om tjänstemarknadsföring ger en helhetsbild över området tjänstemarknadsföring. Exempel på avsnitt som behandlas är tjänstekvalitet, kvalitetsanalys, sambandet mellan extern, intern och interaktiv marknadsföring, tjänsteutveckling. I avsnittet om industriell marknadsföring behandlas identifikation av kundbehov, översättning av dessa till erbjudanden som sedan systematiskt och kreartivt presenteras och marknadsförs. Avsnittet om internationell marknadsföring tar bl a upp det mindre företagets utveckling av internationella relationer med kunder, leverantörer, distributörer och andra samarbetspartners.


Moment 2, Organisation II, 5 poäng
Momentet behandlar ledarskapet genom att på olika sätt tydliggöra de olika funktioner ledarskapet omfattar. Det bygger också på aktuell forskning om ledarskap i företag och förvaltningar. Således behandlar kursen ledarrollens förändring, ledarens påverkan när det gäller kognitivt och strategiskt tänkande samt ledarutveckling. Möjlighet till fördjupning i en individuellt vald ledarskapssituation ges.

Moment 3, Företagsanalys, 5 poäng
I momentet behandlas olika tekniker för investeringskalkylering. Tyngdpunkten ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalys samt företagsvärdering. Dessutom analyseras förretagets finansiella mål med hjälp av ekonomiska sambandsmodeller.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Skriflig tentamen, obligatoriska grupparbeten, inlämningsuppgifter seminarie-deltagande och för moment 1 en uppsats/ projektarbete . Samtliga i kursen ingående moment måste vara godkända innan betyg för hela kursen utdelas. För Väl godkänt på hela B-kursen krävs betyget Väl godkänt på samtliga i kursen ingående moment.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Uppsats/projektarbete 3.0poäng
Företagsanalys - grupparbeten/seminarium 1.0poäng
Management - grupparbeten/seminarium 2.0poäng
Marknadsföring - grupparbeten/seminarium 2.0poäng
Företagsanalys - tentamen 4.0poäng
Management - tentamen 3.0poäng
Marknadsföring - tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Moment 1
Klofsten, M. (senaste upplagan). Affärsplattformen. Entreprenören och företagets första år. SNS.
Arnerup-Cooper, B. & Edvardsson, B. (senaste upplagan). Tjänstemarknadsföring i teori och praktik. Studentlitteratur.
Flodhammar, Å. m fl (senaste upplagan). Industriell marknadsföring. Liber ekonomi.
Hertz, S. & Mattsson, L-G. (senaste upplagan). Mindre företag blir internationella. Liber ekonomi.
Patel, R. & Davidsson, B. (senaste upplagan). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Kurskompendium från institutionen.

Därutöver ytterligare ca 6oo sidor på minst 3 titlar med anknytning till innehållet i denna
kurs som studeras och används tillsammans med kurslitteraturen som referenslitteratur vid
uppsatsskrivningen. Titlarna väljs i samråd med undervisande lärare.

Referenslitteratur
Backman, J. (1999). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur.
Svenska språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell.

Moment 2
Bolman, L.G. & Deal, T.E. (1995). Nya perspektiv på organisation och ledarskap.
Studentlitteratur.
Schein, E. (1988). Organizational Psychology, Prentice Hall. sid 3 - 181.
Wiberg, L. (1992). Teori 3. Nerenius & Santérus förlag.
Ytterligare en valfri bok, artiklar och en skönlitterär bok tillkommer.

Referenslitteratur
Källström, A. (1995). I spetsen för sin flock. Förlags AB industrilitteratur. Tollgerdt & Andersson, I. (1996). Svenskt ledarskap i Europa, Liber Hermods, 1996.
Tollgerdt & Andersson, I (1996). Svenskt ledarskap i Europa, Liber Hermods, 1996.

Moment 3
Carlsson, M. (senaste upplagan). Att arbeta med företagsanalys. Liber-Hermods.
Hult, M. (senaste upplagan). Värdering av företag. Liber-Hermods.
Johansson, S-E. (senaste upplagan). Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt.
Olve, N-G m fl (senaste upplagan). Balanced Scorecard i svensk praktik. Liber ekonomi.
Artikelkompendium och övningskompendium.

Dessutom litteratur från tidigare kurser
Ljung, b & Högbeg, O. (senaste upplagan). Investeringsbedömning. Liber-Hermods.
Öström, B. (senaste upplagan). Ekonomistyrning. Övningar i kalkylering. Studentlitteratur.



Kontaktperson: Lars Nordén


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15