Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Institutionen i Skellefteå

ISI302 Företagsekonomi AII 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Företagsekonomi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Ek1, Fekfr1 / Lp II

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1999-02-03 att gälla från H99.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi AI, 10p

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avlutad kurs skall:
* ha kunskap om grundläggande marknadsföring
* ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och
interna redovisning
* kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet
* kunna upprätta ett företags olika budgets avseende resultat, kapitalbehov mm


INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsföring, 5 poäng
I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. Det ges också en introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster.

Moment 2, Ekonomistyrning II, 5 poäng
Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisning behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring metoder för att upprätta budget.


UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION

Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Vid skriflig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för Väl godkänd på hela AII-kursen krävs betyget Väl godkänd på båda tentamina samt godkända praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Ekonomistyrning II - obligatorisk uppgift 1.0poäng
Tentamen - Ekonomistyrning 2 4.0poäng
Marknadsföring - obligatorisk uppgift 1.0poäng
Tentamen - Marknadsföring 4.0poäng

LITTERATUR
Moment 1
Kotler, Armstrong, Saunders & Wong( Senaste upplagan). Principles of Marketing. The European Edition.
Prentice Hall.
Referenslitteratur
Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods.

Moment 2
Litteratur fastställs senare.


Kontaktperson: Lars Nordén

Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15