Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Arbetsvetenskap

ARP301 Psykologi B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Psykologi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Utb.prog Psyk / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Eva Mauritzon-Sandberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av utbildningsnämnden för samhällsvetenskap och humaniora 1997-05-29.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För att antas till kurser på B-nivå i examensämnet psykologi, krävs genomgången kurs i psykologi A 20 p, samt vetenskaplig bastermin 20 p.

MÅL
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom valda tillämpningsområden. Kursen innehåller bland annat några moment som är orienterade mot Institutionen för arbetsvetenskaps forskningsprofil; arbetspsykologi och teknisk psykologi som behandlar psykologiska aspekter på interaktionen mellan människan och de olika tekniska system hon hanterar i arbete och vardagsliv.

INNEHÅLL
Kursen omfattar följande fyra delkurser:
Delkurs 1.Teknisk psykologi (5p)
Psykologiska aspekter på interaktionen mellan människan och de tekniska system hon hanterar i arbete och vardagsliv med tonvikt vid kognitiva funktioner som uppmärksamhet, mentala modeller och beslutsfattande. Modeller för granskning av användbarheten hos informationssystem.
Delkurs 2. Arbetspsykologi (5p)
Kognitiva, sociala och motivationella aspekter på människan i arbete med betoning på effekter av organisatoriska och tekniska förändringar. Teorier om stress och mental hälsa. Laborationer med träning i arbetspsykologisk metodik.
Delkurs 3. Klinisk psykologi (5p)
Psykopatologi. Personlighetsteori. Neuropsykologi i forskning och tillämpning.
Delkurs 4. Utvecklingspsykologi(5p)
Teorier om individens sociala, kognitiva, emotionella och biologiska utveckling. Metodik för beteendeobservation, en utredning inom barnpsykologi genomförs.



UNDERVISNING
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarieövningar, laborationer och handledning. Kursen är i stor utsträckning baserad på färdighetstränande moment där de studerande utifrån sina teoretiska och metodiska kunskaper har att under handledning planera studier, samla in data och bearbeta och rapportera dessa. Obligatoriskt deltagande i laborationer och seminarieövningar.

EXAMINATION
Individuell skriftlig kunskapskontroll på varje moment. Laborationer och genomförda studier redovisas muntligt och skriftligt.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Klinisk psykologi - hemtentamen 5.0poäng
Barnutredning 3.0poäng
Utvecklingspsykologi - tentamen 2.0poäng
Arbetspsykologi - tentamen 5.0poäng
Teknisk psykologi - tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Brewin, C.R. (1988)Cognitive fondations of clinical psychology. Lawrence Erlbaum.
Dipboye, R.L., Smith, C.S., & Howell, W.C. (1994) Understanding industrial and organizational psychology. Fort Wort: Harcourt Brace College Publ.
Hwang, P & Nilsson, B. (1996) Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen.
Wickens, C.D. (1992). Engineering Psychology and Human Perfromance. Harper&Collins
Artiklar tillkommer som tillhandahålls av institutionen.




Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15