Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1999/2000


Arbetsvetenskap

ARK602 Vetenskap, teknik och feminism 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
FoV / ht-vt

SPRÅK:

EXAMINATOR
Christina Mörtberg Fo ass

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för Arbetsvetenskap 1999-02-11.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.

MÅL
Kursens syfte är att ge ett antal skisser på olika förståelser av modern vetenskap, forskning och teknik. Analyser hämtas från internationella vetenskaps- och teknikstudier samt kvinnoforskning med tonvikten lagd på teknikvetenskap. Kursen är inriktad på att få fram intressanta frågeställningar mer än att presentera färdiga svar.

INNEHÅLL
Introduktion till vetenskaps- och teknikstudiefältet (5 p) I det här momentet ges en presentation av olika förhållningssätt och förståelser av vetenskap, forskning och teknik med utgångspunkt i några verk. Dessutom ingår en introduktion till kvinnoforskningens teoriutveckling.

Forskning och överlevnad (5 p) Inslaget av teknovetenskap i allt vi omger oss med ökar ständigt. Vardagslivet ändras medan etablerade förståelser av forskning och samhälle verkar bli alltmer otidsenliga. I momentet behandlas denna utveckling med hjälp av kvinnoforskning och vetenskapsstudier. Exempel tas huvudsakligen från informations- och bioteknologi.

Kunskapssyn i förändring (5 p) Den här kursen inriktar sig på feministiska vetenskaps- och teknikstudier med utgångspunkt i några central verk som fokuserar temat "kunskapssyn i förändring". Alternativa syner på kunskap ställs mot rådande syner om vad kunskap är och hur den skapas.

Kvinnoforskningsperspektiv inom teknik och naturvetenskap(5 p) Kursen fokuserar olika syn- och förhållningssätt till och om teknik. Frågor som ställs är: Vad är teknik/teknologi? Några olika metoder för teknikvärdering introduceras liksom kvinnoforskningsperspektiv inom några teknikområden: reproduktionsteknologi, informationsteknologi, militärteknologi, tekniköverföring till Tredje världen.





UNDERVISNING
Ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och projektarbeten. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt.

EXAMINATION
Muntliga och skriftliga rapporteringar av uppgifter, projektarbeten och essayer. Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Kunskapsyn i förändring, redovisningsuppgift, essay 5.0poäng
Forskning och överlevnad, hemtentamen 5.0poäng
Kvinnoforskningsperspektiv inom teknik & naturvet. hemtentam 5.0poäng
Introduktion, hemtentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Blomqvist, M. & Helmius, A. (red.) En annan vetenskap? Feministiska föreläsningar om (teknik)vetenskaper. Centrum för kvinnoforskning, Uppsala universitet, 1998.
Kuhn, T Vetenskapliga Revolutionernas Struktur. Thales, 1997.
Traweek, S Beamtimes and Lifetimes: The World of High Energy Physicist,
Tiles, M. & Oberdick, H Living in a technological culture: human tools and human value. London & New York: Routledge, 1995.
Haraway, D Modest_Witness@Second_Millennium.FemaleManŠ_Meets_OncoMouseď: Feminism and Technoscience. Routledge: New York and London, 1997.
Ho, Mae-Wan. Genetic Engineering Dreams or Nightmares? The Brave New World of Bad Science and Big Business, Research Foundation for Science, Technology and Ecology, Stet, New Delhi, 1998.
Artiklar.
Övrig litteratur meddelas senare.


Gäller för läsåret 1999/2000.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1999-12-15