Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSS644 Make Language Come Alive 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Engelska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Gunilla Asplund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionsstyrelsen vid kommunikation och språk 1997-02-19. Reviderad 1998-01-26

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarexamen (åk 1-9) eller studerande på Grundskollärarprogrammen 1-7 eller 4-9.

MÅL
Kursen syftar till att:
- ge insikt i hur man kan göra engelska språket levande i klassrummet, utifrån alla elevers intressen och behov,
- ge teoretisk och praktisk kunskap om språkinlärning språkundervisning,
- ge kunskap om nybörjarundervisning i språk,
- öka kännedom om olika metoder, som stimulerar barn till effektiv inlärning,
- utifrån de studerandes individuella språkbehärskningsnivå utveckla språket,
- uppöva de studerandes kommunikativa kopetens i olika situationer,
- koppla didaktik/metodik till den språkliga träningen,
- visa på forskningens och läroplanens syn på språkundervisning och språkinlärning,
- ge en bild av hur människor lever i olika engelsktalande länder,
- ge den studerande möjlighet att genom litteraturläsning få ett större aktivt ordförråd,
- genom läsning av engelskspråkig litteratur visa på dess användbarhet i klassrummet.



INNEHÅLL
Litteratur från språkområdet med tyngdpunkt på barn- och ungdomslitteratur
Realia
Didaktik/Metodik
Kommunikation, att utveckla språket i tal och skrift


UNDERVISNING
Kommunikationsövningar i tal och skrift
Arbete enskilt och i grupp
Föreläsningar som är varvade med praktiska övningsexempel
Gruppdiskussioner
Undervisningen ges om möjligt av infödd talare av språket


EXAMINATION
Kursen examineras kontinuerligt genom att den studerande tar aktiv del i undervisningen under kursen. Presentation av ett utvecklingsarbete genomfört under kurstiden. Bedömningar görs av muntliga och skriftliga uppgifter, som genomförs individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Didaktik/metodik och ämnesstudier 10.0poäng

LITTERATUR
Dahl, R (1982) The BFG. Harmondsworth. Penguin. ISBN 0-14-031597-7.
Jensen, Erik (1977) Hjärnbaserat lärande. Jönköping, Brainbooks. ISBN 91-88410-66-8.
Magorian, M (1983) Good Night Mr Tom. Harmondsworth. Penguin. ISBN 0-14-031541-1
Tornberg, Ulrika (1977) Språkdidaktik. Malmö, Gleerups. ISBN 91-40-62264-9.
Valfri engelsk ordbok.
Valfri engelsk grammatik.
Valfri engelsk barn- eller ungdomsbok (ca 150 sidor).
Kopierat material.


Kontaktperson:

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18