Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSS612 Franska B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Franska

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/ vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Francoise Lundberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av Linjenämnden UKI 1990. Reviderad av prefekten för kommunikation och språk 1993-12-13, 1995-12-05, 1997-01-17, 1997-11-21 och 1998-12-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Franska A, 20 poäng.

MÅL
Kursens främsta mål är att öka språkfärdigheten. Kursen ska också ge den studerande
någon kännedom om fransk litteratur fr o m 1600-talet liksom översiktlig orientering i det
franska språkets historia. Att ge vidgade kunskaper om det moderna franska samhället är
också ett mål i kursen.



INNEHÅLL
Moment 1. Skriftlig språkfärdighet (5 p)

Innehåll
Träning i fransk grammatik, fraseologi och vokabulär i samband med översättning till
franska. Övning i fri skriftlig produktion samt i att skriftligt resumera olika typer av texter.

Examination
Moment 1 och 2 avslutas med ett översättningsprov från svenska till franska (5p).

Moment 2. Grammatisk påbyggnad (2p)

Innehåll
Befästande av de kunskaper i fransk grammatik som inhämtats i Franska A-kursen samt
fördjupat studium av några grammatiska moment.

Examination
Moment 1 och 2 avslutas med ett översättningsprov från svenska till franska (5p).
Dessutom krävs aktivt deltagande med fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter.



Moment 3. Muntling framställning (3p)

Innehåll
Diskussioner utifrån tidningstext, debattartiklar, videoprogram m m och samtalsövningar
med rollspel.

Examination
Aktivt deltagande och muntliga presentationer (3 p).

Moment 4. Franskspråkig litteratur och litteraturhistoria (8 p)

Innehåll
Studium av minst 2 000 sidor skönlitterär text hämtade från 1600-talet och framåt.
Tyngdvikten ligger på prosa från 1800-talet men smakprov på både teater och poesi
ingår. Fransk litteraturhistoria studeras med särskild tonvikt på de lästa författarna.
Vidare ingår i kursen två romaner från de senaste tjugo åren, valda av den kursansvarige.

Examination
Aktivt deltagande med fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter (6 p) samt
uppsats (2 p).

Moment 5. Fransk språkhistoria (2p)

Innehåll
I första hand en översiktlig genomgång av det franska språkets utveckling från latinet
till våra dagars franska. Plats ges även åt diskussioner runt olika aspekter på det moderna
språket.

Examination
Skriftligt prov (2 p).


UNDERVISNING
Undervisningen består till viss del av föreläsningar men till största delen av lektioner där
aktivt deltagande från den studerandes sida blir ett led i den språkliga träningen. Olika
former av gruppövningar förekommer också.



EXAMINATION
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare
provtillfällen efter någon tid.

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller
Underkänd. För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande
skall ha uppnått Väl Godkänd på tillsammans minst 10 poäng, vari översättnings-
provet skall ingå. Den som har godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre
betyg.

Översättning till franska, 5.0 p
Muntlig framställning, 3.0 p
Grammatik, 2.0 p
Fransk språkhistoria, 2.0 p
Litteratur, 6.0 p
Uppsats, 2.0 p

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Grammatisk påbyggnad 2.0poäng
Litteratur 6.0poäng
Översättning till franska/tentamen 5.0poäng
Fransk språkhistoria/tentamen 2.0poäng
Muntlig framställning 3.0poäng
Uppsats 2.0poäng

LITTERATUR
Grammatik
Kopierat material delas ut fortlöpande under kursen.

Referenslitteratur
Grevisse, Le Bon Usage.
Hanse, Nouveau dictionnaire des difficultés du fran¨ais moderne.
Pedersen m fl, Fransk universitetsgrammatik.
Togeby, Fransk grammatik.

Fransk språkhistoria
Walter, H., Le fran¨ais dans tous les sens. Paris, Robert Laffont, 1988.
Kopierat material.

Skönlitteratur:
Castex-Surer, Manuel des études littéraires fran¨aises. Hachette (XVIIe, XVIIIe,
XIXe, XXe si¸cles).
XVIIe si¸cle:
Kopierat material. (Pages choisies): Corneille, Le Cid; Racine, Ph¸dre; Moli¸re, L'Avare.
XVIIIe si¸cle:
Voltaire, Candide, Livre de poche.
Kopierat material. (Pages choisies): Rousseau.
XIXe si¸cle:
Balzac, Le P¸re Goriot, Livre de poche.
Flaubert, Madame Bovary, Livre de poche.
Zola, L'assommoir, Livre de poche.
Maupassant, Bel Ami, Livre de poche.
XXe si¸cle:
Camus A, La peste, Livre de poche.
Aymé M, Le passe muraille, Livre de poche.
Ionesco E, Rhinocéros, Collection Folio.
Två nutida romaner:
Djan Philippe, 37,2 Le Matin, Collection J'ai lu.
Tahar Ben Jelloun, L'Enfant de sable, Le Seuil, 1985.



Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18