|
|
|
|
KSP610 Äventyrsundervisning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Idrott NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: EXAMINATOR S-G Furmark Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 199X-XX-XX. FÖRKUNSKAPSKRAV Lärare(1-9), Fritidspedagoger, Förskollärare, Övriga som arbetar med barn och ungdom. MÅL Den studerande ska ha kunskaper om upplevelsebaserat lärande och äventyrsmetodik inom två områden: 1) Ämnesintegrerade temastudier. 2) Grupputveckling. INNEHÅLL Metoder för lärande som nyttjar: - upplevelser med flertalet av våra sinnen, inklusive rörelse - utmaningar på olika plan (fysiska, mentala, intellektuella och sociala) - flertalet av våra olika inlärningsstilar - den känslomässiga (affektiva) dimensionen av lärandet i kombination med den kognitiva dimensionen (faktakunskap) - fantasin och berättandet som redskap - naturen som skådeplats. UNDERVISNING 7 tillfällen, två dagar vid varje tillfälle (fredag-lördag). Undervisningen sker i både praktisk form (ute i naturen) och teoretisk form. Praktik med skolelever ingår. Större delen av undervisningen förläggs till Strömsundshemmets kursgård ca 40 km norr om Luleå (logi och måltider betalas av de studerande). EXAMINATION Gruppuppgift: Genomförande och redovisning av äventyrsdag med skolelever. Individuell skriftlig uppgift. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Rörelse | 10.0poäng |
LITTERATUR Egan, K. (1995) Berätta som en saga! Hässelby: Runa förlag. ISBN 91-88298-18-3. Furmark, S-G (1997) Upplevelsebaserat lärande-Äventyrsmetodik. Luleå tekniska univeristet. Steinberg,J.M (1994) Den nya inlärningen. Solna: Ekelunds förlag AB. ISBN 91-7724-624-1. |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |