Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP608 De viktiga åren i barns språkutveckling 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Bergenudd Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-10-01. Reviderad av prefekten 1998-08-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna
Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7
eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
Kursen skall ge fördjupade kunskaper om barns språkutveckling och utveckla förutsättningarna för meningsfullt språkarbete i barngrupper.


INNEHÅLL
Moment 1. (1 p) Aktuell forskning om hjärnans utveckling och barns inlärning
Moment 2. (2 p) Skriftspråksutveckling och språklig medvetenhet
Moment 3. (4 p) Böckerna - hjälpmedel och stimulans i språkutvecklingen
Moment 4. (2 p) Språkliga minoriteter
Moment 5. (1 p) Projektarbete

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, gruppövningar, seminarier och andra studieaktiva arbetsformer. I kursen ingår att i en barngrupp genomföra ett utvecklingsarbete i anslutning till
kursinnehållet.


EXAMINATION
Aktivt deltagande under hela kursen och att med godkänt resultat ha genomfört och redovisat kursuppgifter och det egna utvecklingsarbetet.

KURSENS BETYGSKALA: U, G


MOMENT/PROV
Projektarbete 1.0poäng
Språkliga minoriteter 2.0poäng
Böckerna - hjälpmedel och stimulans i språkutvecklingen 4.0poäng
Skriftspråksutveckling och språklig medvetenhet 2.0poäng
Aktuell forskning om hjärnans utveckling och barns inlärning 1.0poäng

LITTERATUR
Arnqvist, Anders(1993) Barns språkutveckling, Studentlitteratur,
ISBN 91-44-35961-6.
Dahlgren, Gösta m fl (1993) Barn upptäcker skriftspråket, Liber, ISBN 91-634-0064-2.
Kåreland, Lena (1994) Möte med barnboken, Natur och Kultur ISBN 91-27-03827-0.
Ladberg, Gunilla (1996) Barn med flera språk, Utbildningsförlaget, ISBN 91-634-0254-8
Lindö, Rigmor(1986) Sagoskolan, Liber, ISBN 91-38-61614-9.
Kopierade texter tillkommer.

ÖVRIGT
Eriksson Hagvert, Bente, P‡lsd—ttir, Herd’s (1993) Lek med språket,
Natur och kultur ISBN 91-27-72258-9
Erikssen Hagvert, Bente (1990) Skriftspråksutveckling genom lek, Natur och kultur ISBN 91-27-61090-X.



Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18