|
|
|
|
KSP318 Franska för grundskollärare åk 4-9, 21-30 poäng 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Franska NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD GR 4-9 / SPRÅK: EXAMINATOR Elisabet Falk Univ adj FASTSTÄLLD Av Institutionen för kommunikation och språk den 1997-10-01. FÖRKUNSKAPSKRAV För tillträde till kursen 21 - 30 poäng vid grundskollärarutbildningen i franska krävs normalt godkänt resultat på minst 15 poäng av kursen 0 - 20 poäng (KSP317) vari skall ingå det s.k. riksprovet. MÅL Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som inhämtats under kursen 0 - 20 poäng. Efter genomgången kurs ska den studerande ha fördjupat och förbättrat sin språkfärdighet i tal och skrift. Den studerande ska också känna till relevant didaktisk teoribildning och forskning för att bättre kunna förmedla sina kunskaper och ha bättre beredskap inför utvecklingen i skolan. I kursen ingår även en praktikperiod. INNEHÅLL Moment 1. Skriftlig språkfärdighet och didaktik, 2 poäng Inriktning: Språklig analys, fraseologi och synonymik tränas i samband med översättningar, dictéer och fri skrivning (process-skrivning). Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande. Examination: Uppsats (1 p) samt översättningsprov (1 p). Moment 2. Muntlig språkfärdighet med didaktik, 1 poäng Inriktning: Undervisningen består av gruppövningar och individuella uppgifter i form av samtal, diskussioner, rollspel och utvidgade övningar i muntlig framställning och presentationsteknik. Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande. Examination: Examinationen är fortlöpande vilket förutsätter obligatorisk närvaro. Moment 3. Grammatisk påbyggnad med didaktik, 2 poäng Inriktning: Befästande av de kunskaper i fransk grammatik som inhämtats i kursen 0 - 20 poäng samt fördjupat studium av några grammatiska moment. Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande. Examination: Aktivt deltagande samt fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter (2 p) Moment 4. Textstudium med didaktik, 2, 5 poäng Inriktning: Studium av minst 1 000 sidor skönlitterär text från 1800- och 1900-talet. I samband med läsning och diskussion av texterna ska den studerande även fördjupa sin kännedom om fransk litteratur, vidga sitt ordförråd och befästa sin praktiska språkfärdighet. Didaktiska aspekter på textläsning diskuteras fortlöpande. Examination: Aktivt deltagande samt fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter (2,5 p) Moment 5. Språkdidaktik med praktik, 2, 5 poäng Inriktning: Momentet syftar till att ge kännedom om språkdidaktikens utveckling och ge kunskaper om nyare forskningsrön beträffande språkinlärning (1 p). I detta moment ingår praktik omfattande 1, 5 poäng. Examination: Aktivt deltagande (2,5 p) UNDERVISNING Undervisningen består till viss del av föreläsningar men till största delen av lektioner där aktivt deltagande från den studerandes sida blir ett led i den språkliga träningen. Olika former av grupp- och parövningar förekommer också. De didaktiska momenten ges i direkt anknytning till de ämnesteoretiska studierna. EXAMINATION För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl Godkänd på minst 6 poäng, vari skall ingå moment 1. Den som har godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Språkdidaktik/praktik | 2.5poäng |
Textstudium/didaktik | 2.5poäng |
Grammatisk påbyggnad/didaktik | 2.0poäng |
Muntlig språkfärdighet/didaktik | 1.0poäng |
Skriftlig språkfärdighet/didaktik | 2.0poäng |
LITTERATUR Moment 1 och 3 Kopierat material delas ut fortlöpande under kursen. Referenslitteratur: Boysen, Fransk grammatik Grevisse, Le bon usage Hanse, Difficultés de la langue franaise Pedersen m fl. Fransk universitetsgrammatik Togeby, Fransk grammatik Moment 2 Kopierat material Moment 4 Balzac, Le pre Goriot Flaubert, Madame Bovary Maupassant, Bel Ami Camus, L´Etranger Moment 5 Bergström m fl. (1995) Nya erfarenheter i språkundervisningen. Enkvist, I. (1993)Lärarskicklighet. Gröning, I. (1996) Att lära i samarbete. Linnarud, M. (1993) Språkforskning för språklärare. Tornberg, U. (1997) Språkdidaktik. Referenslitteratur: Cohen, E. (1994) Designing groupwork. Ericsson, E. (1989) Undervisa i språk. Malmberg, P. (1989) För en bättre språkundervisning (Europarådet). |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |