Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP318 Franska för grundskollärare åk 4-9, 21-30 poäng 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Franska

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
GR 4-9 /

SPRÅK:

EXAMINATOR
Elisabet Falk Univ adj

FASTSTÄLLD
Av Institutionen för kommunikation och språk den 1997-10-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För tillträde till kursen 21 - 30 poäng vid grundskollärarutbildningen i franska krävs normalt godkänt resultat på minst 15 poäng av kursen 0 - 20 poäng (KSP317) vari skall ingå det s.k. riksprovet.

MÅL
Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som inhämtats under kursen
0 - 20 poäng. Efter genomgången kurs ska den studerande ha fördjupat och förbättrat sin språkfärdighet i tal och skrift. Den studerande ska också känna till relevant didaktisk teoribildning och forskning för att bättre kunna förmedla sina kunskaper och ha bättre beredskap inför utvecklingen i skolan. I kursen ingår även en praktikperiod.


INNEHÅLL
Moment 1. Skriftlig språkfärdighet och didaktik, 2 poäng
Inriktning:
Språklig analys, fraseologi och synonymik tränas i samband med översättningar, dictéer och fri skrivning (process-skrivning). Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande.

Examination:
Uppsats (1 p) samt översättningsprov (1 p).

Moment 2. Muntlig språkfärdighet med didaktik, 1 poäng
Inriktning:
Undervisningen består av gruppövningar och individuella uppgifter i form av samtal, diskussioner, rollspel och utvidgade övningar i muntlig framställning och presentationsteknik. Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande.

Examination:
Examinationen är fortlöpande vilket förutsätter obligatorisk närvaro.


Moment 3. Grammatisk påbyggnad med didaktik, 2 poäng
Inriktning:
Befästande av de kunskaper i fransk grammatik som inhämtats i kursen 0 - 20 poäng samt fördjupat studium av några grammatiska moment. Didaktiska aspekter på ovanstående diskuteras fortlöpande.

Examination:
Aktivt deltagande samt fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter (2 p)

Moment 4. Textstudium med didaktik, 2, 5 poäng
Inriktning:
Studium av minst 1 000 sidor skönlitterär text från 1800- och 1900-talet. I samband med läsning och diskussion av texterna ska den studerande även fördjupa sin kännedom om fransk litteratur, vidga sitt ordförråd och befästa sin praktiska språkfärdighet. Didaktiska aspekter på textläsning diskuteras fortlöpande.

Examination:
Aktivt deltagande samt fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter (2,5 p)

Moment 5. Språkdidaktik med praktik, 2, 5 poäng
Inriktning:
Momentet syftar till att ge kännedom om språkdidaktikens utveckling och ge kunskaper om nyare forskningsrön beträffande språkinlärning (1 p). I detta moment ingår praktik omfattande 1, 5 poäng.

Examination:
Aktivt deltagande (2,5 p)


UNDERVISNING
Undervisningen består till viss del av föreläsningar men till största delen av lektioner där aktivt deltagande från den studerandes sida blir ett led i den språkliga träningen. Olika former av grupp- och parövningar förekommer också. De didaktiska momenten ges i direkt anknytning till de ämnesteoretiska studierna.

EXAMINATION
För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl Godkänd på minst 6 poäng, vari skall ingå moment 1. Den som har godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Språkdidaktik/praktik 2.5poäng
Textstudium/didaktik 2.5poäng
Grammatisk påbyggnad/didaktik 2.0poäng
Muntlig språkfärdighet/didaktik 1.0poäng
Skriftlig språkfärdighet/didaktik 2.0poäng

LITTERATUR
Moment 1 och 3
Kopierat material delas ut fortlöpande under kursen.

Referenslitteratur:
Boysen, Fransk grammatik
Grevisse, Le bon usage
Hanse, Difficultés de la langue franaise
Pedersen m fl. Fransk universitetsgrammatik
Togeby, Fransk grammatik

Moment 2
Kopierat material

Moment 4
Balzac, Le pre Goriot
Flaubert, Madame Bovary
Maupassant, Bel Ami
Camus, L´Etranger

Moment 5
Bergström m fl. (1995) Nya erfarenheter i språkundervisningen.
Enkvist, I. (1993)Lärarskicklighet.
Gröning, I. (1996) Att lära i samarbete.
Linnarud, M. (1993) Språkforskning för språklärare.
Tornberg, U. (1997) Språkdidaktik.

Referenslitteratur:
Cohen, E. (1994) Designing groupwork.
Ericsson, E. (1989) Undervisa i språk.
Malmberg, P. (1989) För en bättre språkundervisning (Europarådet).



Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16