|
|
|
|
KSP050 Tvåspråkighet 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska som andra språk NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD valbar / ht SPRÅK: EXAMINATOR Ann-Mari Bergkvist Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1998-10-14 och reviderad av prefekten 1998-10-20. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Kursen syftar till: - att ge kunskap om inhemska minoriter och invandringen till Sverige i ett historiskt perspektiv - att ge kunskap om det flerspråkiga barnet i samhället och i skolan - att ge kunskap om den mångkulturella skolan - att tydliggöra den kommunikativa kompetensens variation i det mångkulturella samhället INNEHÅLL Att vara flerspråkig Det flerspråkiga barnet Språk och kultur Det mångkulturella samhället UNDERVISNING Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar EXAMINATION För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i lektioner, diskussioner, föreläsningar och redovisningar av fördjupningsuppgifter samt godkänd fördjupningsuppgift och kursuppgift KURSENS BETYGSKALA: U,G MOMENT/PROV | |
Tvåspråkighet | 5.0poäng |
LITTERATUR Hultinger, E-S & Wallentin, C.(red) (1996) Den mångkulturella skolan Lund:Studentlitteratur. Hyltestam,K & Stroud, C.(1991)Språkbyte och språkbevarande Lund:Studentlitt.(valda delar) Ladberg,Gunilla(1996) Barn med flera språk. Tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola och skola. Liber ISBN 91-634-0254-8. Wellros,S. (1990) Kulturmöten till vardags. Liber utbildning Skönlitterära texter om och av invandrarbarn. Kopierat material tillkommer. ÖVRIGT RESURSER Tvåspråkighet 5p, Tvåspråkighet 4p, Examensarbete 1p |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |