Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP049 Kultur fritid och samhälle 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/ T 3 Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Bergenudd Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1998-05-06 att gälla tills vidare.



FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP 046, PÄP 044

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig:
- kunskap om kulturbegrepp och kulturyttringar samt utvecklat
medvetenhet om egna värderingar och attityder
- kunskap om kulturella identitetens betydelse.
- kunskap om den kulturens betydelse för personlig utveckling, individuella
upplevelser, socialisation och mänsklig samvaro
- kunskap om slöjden som kulturbärare i undervisning och samhälle
- kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan och
om etniska gruppers och minoriteters situation
- grundläggande kunskap om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation

INNEHÅLL
Populärkulturens/massmediernas och informationsteknikens inflytande på barns- och
ungdomars liv och utveckling
Litteratur för barn och ungdomar
Fritidsaktiviteter och dess betydelse för att främja barns- och ungdomars socialisation
Internationella såväl som svenska tradtionella danser och lekar
Historisk översikt, fördjupning, utveckling och förnyelse av slöjd som metod att integrera praktiska färdigheter för större självtillit i kommande yrkesverksamhet
Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk
Svensk invandrar- och flyktingpolitik
Kulturprojekt bland barn och ungdomar i ett mångkulturellt samhälle.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och fältstudier

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Fritid, samhälle 6.0poäng
Kulturmöten 4.0poäng

LITTERATUR
Johansson, H, Jernström, E. (1997) Kulturen som språngbräda. Lund: Student-litteratur.
ISBN 91- 44-61871-9
Jönson, I m.fl. (1993). Skola- fritid- framtid. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-38421
Skolverket (1994). Att undervisa invandrarbarn i svenska.
Socialstyrelsen (1998). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
ISBN 91-38-11059-8
Aktuella artiklar och uppsatser.
Skönlitteratur
Kompendium i slöjd.
Övrig litteratur beslutas i samråd med examinator


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18