Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP046 Lärande pedagog 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-08-15.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna
Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7
eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
Den studerande ska
- bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande
- tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den
samt utveckla
- medvetenhet om människosyn, kunskapssyn och samhällssyn
- förmåga att reflektera, värdera och ta ställning
- tillit till sig själv och sina förmågor
- sin kommunikativa förmåga
- sin samarbetsförmåga
- sin kreativa förmåga

INNEHÅLL
- Värdegrunder och värderingsfrågor
- Individ- och grupputveckling
- Olika kommunikativa uttrycksformer
- Språkanvändning: tala, läsa, skriva
- Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Informationssökning, bibliotekskunskap och datoranvändning

UNDERVISNING
Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse med övernattning ingår.
Kursen genomförs i samläsningsform.

EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Forskningsmetodik 2.0poäng
Individ- och grupputveckling 8.0poäng

LITTERATUR
Granér, Rolf (1996) Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi
ISBN 91-44-37341-4
Jernström, E, Lindberg, S (1996) Musiklust Stockholm: Runa ISBN 91-88298-24-8
Johansson, Henning (1996) Examensarbeten Luleåmodellen Centrum för forskning i lärande Högskolan i Luleå
Nyberg, Sven (1992) Alla har var sitt moln Stockholm: Utbildningsradion
ISBN 91-26-91100-0
Patel, R, Davidsson, B (1994) Forskningsmetodikens grunder
Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-30952-X
Skoglund (1990) Lusten att skapa Stockholm: Runa förlag ISBN 91-88298-24-8
Steinberg, J, (1994) Den nya inlärningen Solna: Ekelund ISBN 91-7724-624-1
Stensmo, Christer (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur
ISBN 91-44-37941-2
Strömqvist, S, (1996) Talarskolan Malmö: Gleerups förlag ISBN 91-40-61877-3
Svenska skrivregler (1991) Svenska språknämnden
Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag AB ISBN 21-11280-0
3 - 4 skönlitterära verk väljs i samråd

ÖVRIGT
Resurser Kommunikation 6 p Pedagogik 4 p

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18