|
|
|
|
KSP046 Lärande pedagog 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Kulturpedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: Svenska EXAMINATOR K Heimdahl Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1997-08-15. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7 eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog. MÅL Den studerande ska - bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande - tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den samt utveckla - medvetenhet om människosyn, kunskapssyn och samhällssyn - förmåga att reflektera, värdera och ta ställning - tillit till sig själv och sina förmågor - sin kommunikativa förmåga - sin samarbetsförmåga - sin kreativa förmåga INNEHÅLL - Värdegrunder och värderingsfrågor - Individ- och grupputveckling - Olika kommunikativa uttrycksformer - Språkanvändning: tala, läsa, skriva - Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik - Informationssökning, bibliotekskunskap och datoranvändning UNDERVISNING Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse med övernattning ingår. Kursen genomförs i samläsningsform. EXAMINATION Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Forskningsmetodik | 2.0poäng |
Individ- och grupputveckling | 8.0poäng |
LITTERATUR Granér, Rolf (1996) Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi ISBN 91-44-37341-4 Jernström, E, Lindberg, S (1996) Musiklust Stockholm: Runa ISBN 91-88298-24-8 Johansson, Henning (1996) Examensarbeten Luleåmodellen Centrum för forskning i lärande Högskolan i Luleå Nyberg, Sven (1992) Alla har var sitt moln Stockholm: Utbildningsradion ISBN 91-26-91100-0 Patel, R, Davidsson, B (1994) Forskningsmetodikens grunder Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-30952-X Skoglund (1990) Lusten att skapa Stockholm: Runa förlag ISBN 91-88298-24-8 Steinberg, J, (1994) Den nya inlärningen Solna: Ekelund ISBN 91-7724-624-1 Stensmo, Christer (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37941-2 Strömqvist, S, (1996) Talarskolan Malmö: Gleerups förlag ISBN 91-40-61877-3 Svenska skrivregler (1991) Svenska språknämnden Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag AB ISBN 21-11280-0 3 - 4 skönlitterära verk väljs i samråd ÖVRIGT Resurser Kommunikation 6 p Pedagogik 4 p |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |