Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP027 Finska II - tvåspråkighet 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Finska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar / Lp1, 2, 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-04-21 och reviderad 97-09-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.

MÅL
Studenterna lär sig att analysera begreppet tvåspåkighet ur olika aspekter.
De får kunskap om språkinlärningen hos tvåspråkiga barn och bekantar sig med olika metoder i att bidra till tvåspråkig utveckling hos barn i förskola/skola.

INNEHÅLL
- tvåspråkig/flerspråkig utveckling i samhället och hos individen
- olika sätt att arbeta i förskola/skola för att förstärka och utveckla barnens tvåspråkiga identitet och kompetens

UNDERVISNING
- föreläsning och litteraturstudier
- gruppdiskussioner
- intervjuer
- fältstudier i förberedelseklass och språkskola i Haparanda (lärarutbildningarna)


EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen
- portfölj med ett urval av texter

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Finska 5.0poäng

LITTERATUR
Arnberg, L (1989). Tavoitteena kaksikielisyys. Clevedon: Multilingual Matters, cop. Jyväskylä. IDNR 185359056.
Tingbjörn, G (1994). Lärarbok 1. Svenska som andraspråk. En introduktion.
Bokförlaget Natur och Kultur,
Stockholm och Utbildningsradion. ISBN Bokförlaget
Natur och Kultur 91-27-50460-3. ISBN UR 91-26-94306-9
Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18