|
|
|
|
KSP027 Finska II - tvåspråkighet 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Finska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Lp1, 2, 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Leena Hamberg Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-04-21 och reviderad 97-09-19. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska. MÅL Studenterna lär sig att analysera begreppet tvåspåkighet ur olika aspekter. De får kunskap om språkinlärningen hos tvåspråkiga barn och bekantar sig med olika metoder i att bidra till tvåspråkig utveckling hos barn i förskola/skola. INNEHÅLL - tvåspråkig/flerspråkig utveckling i samhället och hos individen - olika sätt att arbeta i förskola/skola för att förstärka och utveckla barnens tvåspråkiga identitet och kompetens UNDERVISNING - föreläsning och litteraturstudier - gruppdiskussioner - intervjuer - fältstudier i förberedelseklass och språkskola i Haparanda (lärarutbildningarna) EXAMINATION - aktivt deltagande i undervisningen - portfölj med ett urval av texter KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Finska | 5.0poäng |
LITTERATUR Arnberg, L (1989). Tavoitteena kaksikielisyys. Clevedon: Multilingual Matters, cop. Jyväskylä. IDNR 185359056. Tingbjörn, G (1994). Lärarbok 1. Svenska som andraspråk. En introduktion. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm och Utbildningsradion. ISBN Bokförlaget Natur och Kultur 91-27-50460-3. ISBN UR 91-26-94306-9 Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator. |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |