|
|
|
|
KSP008 Drama 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Drama-teater-film NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Lp 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR K Heimdahl Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 950308 och reviderad 1996-03-22. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet. MÅL Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap om: - drama som konstnärlig och pedagogisk metod - metoder i arbetet med drama i barngrupp - teater och dockteater för och med barn - fantasins betydelse för skapande arbete - ledarrollen INNEHÅLL Kursen behandlar drama både ur konstnärligt och pedagogiskt perspektiv. Tyngdpunkten ligger på dramaarbete för och med barn. UNDERVISNING Undervisningen sker i form av lektioner, grupparbeten och litteraturseminarier. Ett studiebesök görs i anslutning till en föreställning på en teater, om tillfälle erbjudes. Obligatorisk närvaro gäller för hela kursen. EXAMINATION Individuell bedömning av genomförda gruppuppgifter, kursuppgift och litteraturseminarium. Kursuppgiften är att för en definierad målgrupp planera, genomföra och utvärdera en föreställning i dramatisk form. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Drama | 5.0poäng |
LITTERATUR Hägglund, K (1993) På spaning efter den lek som flytt Stockholm: Högsk. för lärarut. Fredin, K (1993) Dramabok, Stockholm: Liber Utbildning Gate,H (1990) Spela teater - från idé till föreställning Stockholm: Bonnier Junior Henriksson, L (1992) Lära i lek och drama, Stockholm: Natur o Kultur Warren, K (1993) Hooked on drama, Sydney: Macquarie Universitetet Videofilmer Valfri litteratur om ca 300 sidor. |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |