Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS629 Historia A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98 -
/ VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kenneth Awebro Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-06-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier

MÅL
Målet är att de studerande skall ha översiktlig kunskap om väsentliga historiska sammanhang samt ökad förståelse för skilda företeelser inom samhällen i det förgångna. Grunderna i historisk och ekonomisk-historisk teori och metod inhämtas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Ekonomisk historia, 5 poäng Momentet innehåller ett översiktligt studium av ekonomiska system och handelsmönster under äldre tid. Förhållandet mellan politisk och ekonomisk historia behandlas, liksom arbetets historia och företagandets betydelse i ett historiskt perspektiv behandlas. Dessutom genomgås de ekonomiska doktrinernas historia. Handelsmönster under senare tid med dess koloniala drag analyseras. MOMENT 2. Historisk vetenskap och metod, 2 poäng Historia som vetenskap. Olika skolbildningar. Källkritiska principer. Vetenskap och ideologi. Tyngdpunktsförskjutningar inom ämnet. Förhållandet mellan politisk och ekonomisk historia. Socialhistoriens frammarsch, kvinnohistoria, teknikhistoria, miljöhistoria etc, MOMENT 3. Nordisk historia I, 3 poäng Huvuddragen av de nordiska ländernas historiska utveckling, med Sverige i centrum. MOMENT 4. Nordisk historia II, 2 poäng Nationsbildning och nationell identitet i Norden. Speciell betoning på utvecklingen i Nordkalotten. MOMENT 5. Global historia för 1500. Politisk översikt, 4 poäng Översiktligt studium av händelse- och samhällsutvecklingen ur ett globalt perspektiv, bl.a. befolkningens spridning över jorden, de första högkulturerna, viktiga innovationer, världsreligionernas spridning, maktstruktur och social skiktning, stats- och imperiebildningar, ekonomiska system, handelsmönster och kulturmöten. MOMENT 6. Global historia efter 1500. Politisk översikt, 4 poäng Fortsatt översikt av den historiska utvecklingen sett ur ett globalt perspektiv, varvid några viktigare händelseförlopp och centrala problemställningar väljs ut för närmare studium. De moderna nationernas och de politiska ideologiernas uppkomst ges särskild uppmärksamhet. Industrialiseringen, kapitalismens uppkomst. De internationella relationerna analyseras utifrån ett geopolitiskt perspektiv.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV
Global historia efter 1500/tentamen 4.0poäng
Global historia före 1500/tentamen 4.0poäng
Nordisk historia II/tentamen 2.0poäng
Nordisk historia I/tentamen 3.0poäng
Historisk vetenskap och metod/tentamen 2.0poäng
Ekonomisk historia/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
- (1996). Ryssland, ett annat Europa. Utbildningsradion & SNS. Behre, G m.fl. (1996). Sveriges historia 1521-1809. Almqvist & Wiksell. Dahlgren, S & Florén, A (1996). Fråga det förflutna. Studentlitteratur. Delanty, G (1997). Europa: idé, identitet, verklighet. Daidalos. Gustafsson, H (1996). Nordens historia. Studentlitteratur. Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Studentlitteratur. Karlsson, I (1994). Islam och Europa. Wahlström & Widstrand. Lindkvist, T & Ågren, K (1995). Sveriges medeltid. Almqvist & Wiksell. Lundholm - Groth - Petersson (1996). North Svandinavian History. Grafiska Huset. Magnusson, L (1996). Sveriges ekonomiska historia. Tiden. Marrus, M (1993). The Holocaust in History. Penguin. Mc Kay, Hill & Buckler (1996). A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Norborg, L-A (1995). Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell. Rider, C (1998). En introduktion till Ekonomisk historia. Liber. Roesdahl, E (1992). The Vikings. Penguin. Simmons, I (1994). Miljöhistoria. En introduktion. Studentlitteratur. REFERENSLITTERATUR: Edgren, L & Österberg, E (red) (1995). Ut med historien. Historieundervisningens uppgifter idag. Studentlitteratur. Karlegärd, C & Karlsson, K-G (1996). Historiedidaktik. Studentlitteratur. Rekommenderad referensbok: Oredsson, S & Andersson, L (1996). I historiens spegel. Akademiförlaget.

ÖVRIGT
RESURSER: Hi 20p

Kontaktperson: Kenneth Awebro

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28