Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 1998/99


Education and Teaching Methods

PÄS615 Religion B 30.0 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q3, Q4

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER
Majvor Ekberg Univ adj


PREREQUISITES
Religion A.

COURSE AIM
The aim of the course is, with its starting point from acquired knowledge of the A-course, to broaden and specialize the student´s knowledge about and understanding of contents and mark of life in different religions and conceptions of life and their consequences for the Man, church/communion and society. Give a basis for continued studies through acquisition of methods as well as write a paper of scientific character that deals with a relevant problem area based on the course.

CONTENTS
The course is directed to deepen as well a professional way of attidude as to contribute to personal development. The course is characterized by a scientific orientated perspective and facilitates further studies within religious studies.

TEACHING
The teaching is thematic and the form is lectures, seminars and supervision as well as problem-solving, individual and in group.

EXAMINATION
The examination is written and oral, individual and in group. It also includes opposition on and assessment of a paper.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass, Distinction.

ITEMS/CREDITS
7.50ECTS
7.50ECTS
Religion Studies with Phenomenology/examination 3.00ECTS
History of Christianity/examination 6.00ECTS
Biblical Studies/examination 6.00ECTS

COURSE LITTERATURE
* Moment 1 Albrektsson, B & Ringgren, H (1979). En bok om Gamla Testamentet. Lund: Liber. 251 s. Gerhardsson, B (1989). En bok om Nya Testamentet. Kristianstad. (urval) 250 s. Kieffer, R (1994). I närkamp med Bibeln.ÊBorås. * Moment 2 Borgehammar, S (red) (1993). Kyrkans liv.ÊStockholm: Verbum. Hallencreutz, C F (1991). Missionsvetenskapliga perspektiv. Uppsala, Teologiska Institutionen. Lenhammar, H (1993). Genom tusen år. Huvudlinjer i Norden kyrkohistoria. Åsak. Nylund, B. Teologi genom seklerna. Tergel, A (1992). Från Jesus till moder Teresa. Kristenhetens historia. Stockholm: Verbum. (valda delar) Åberg, G & Martling, CH (1994). Det nya Europa i religionsperspektiv.ÊGleerups. (valda delar) * Moment 3 Bjurwill, C. Fenomenologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-47961-1. Ringgren, H & Ström, Å (1994). Religionerna i historia och nutid. Gleerups. alt. Nielsen, N C, Jr, et al (1992). Religions of the World.ÊThird edition. New York. * Moment 4 Bergstrand, G (1992). Från naivitet till naivitet. Om James Fowlers modell för trons utveckling. Stockholm: Verbum. Frohm, K (1993). Introduktion till beteendevetenskaplig metod och statistik. Religionsvetenskapliga skrifter nr., Uppsala. (säljs vid kursstart) Geels, A & Wikström, O. (1993). Den religiösa människan. Psykologiska perspektiv. En introduktion till religionspsykologi. Lund. (valda delar) Larsson, R (1991). Introduktion till religionspedagogiken. Religio nr 17. Lund: Teologiska Institutionen. Pettersson, T & Geyer, K (1992). Värderingsförändringar i Sverige. Den Svenska modellen, individualismen och rättvisan. Stockholm: Utbildningförlaget Brevskolan. Selander, S-Å (1994). Livstolkning. Rapporter om utbildning 1994:3. Lund. eller annan litteratur med ett religionspedagogiskt perspektiv. * Moment 5 Andersen, S (1993). Som dig selv. Aarhus Universitetsförlag. Bråkenhielm, C-R (red) (1983). Altuella livsåskådningar del II. Lund: Doxa (valda delar) Ford, D F (1991). Modern teologi del I och II. Stockholm: Verbum. (valda delar) Frisk, L (1993). Nya religiösa rörelser i Sverige. Åbo. (valda delar) Holte, R (1984). Människa, Livstolkning och Gudstro. Teorier och metoder inom tros- och livsåskådningsvetenskap. Lund: Doxa. Jeffner, A (1981). Vägar till teologi. Stockholm: Skeab. Peterson, M et al. Reason and Religious Belief. An introduction to the Philosophy of Religion. REFERENSLITTERATUR Tillägg till Gamla Testamentet (1986). De apokryfiska eller de deuterokanoniska skrifterna. Lund: Liber. Övrig litteratur: Bibel Psalmbok Ett valfritt skönlitterärt verk som belyser och tolkar religionens och livsåskådningens fenomen och dess yttring. Artiklar. Alternativ litteratur kan, beroende på tematisk inriktning, väljas i samråd med undervisande lärare och examinator.

REMARKS


Further information: Mayvor Ekberg

Valid for school year 1998/99.
Latest version:http://www.luth.se/stuka

Web Editor: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 1998-08-28