|
|
|
|
PÄS024 Fritiden i Sverige 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Samhällskunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Ek, Skellefteå / Lp 3, 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Lindström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-10-20 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄS020 MÅL De studerande skall efter genomgången kurs: - kunna belysa olika områden inom fritidsvetenskapen, fritiden och naturen, fritiden och idrotten samt fritiden och samhället, - kunna diskutera och redogöra för de olika områdenas betydelse ur ett köns-, invandrar-, handikapp- och åldersperspektiv, - ha kunskap om demokratins innebörd och den demokratiska processen, - vara förtrogen med den pågående jämställdhetsdebatten inom samhället, - ha kunskaper om föreningar och organisationer på lokal-, distrikts- och nationell nivå, - ha kunskap om äldre och nya folkrörelsers framväxt, ideologi, organisation och verksamhet, - ha insikt om fritiden som kommersiell näring samt - ha kunskap om det rörliga friluftslivets organisationer, verksamhet, ekonomi och rekryteringsunderlag. INNEHÅLL Fritiden och den offentliga sektorn Den politiska demokratin (fritidspolitik, kulturpolitik, socialpolitik) Samhällsförändring i historiskt perspektiv Folkrörelsernas framväxt och organisation Nya rörelser Föreningar och organisationer Kön, makt och fritid Fritiden som kommersiell näring Ett projektarbete på temat "Fritiden i Sverige" Grunder i natur- och kulturgeografi Idrott och friskvård UNDERVISNING Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, exkursioner, fältstudier och seminarieuppgifter. I kursen ingår ett projektarbete. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare bedöms praktik, praktikuppgift och skriftlig praktikrapport. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik/praktikuppgift | 2.0poäng |
Idrott-hälsa/seminarier | 2.0poäng |
Fritidsvetenskap/tentamen | 3.0poäng |
Fritiden i Sverige/projektarbete | 3.0poäng |
LITTERATUR - (1994). Föreningslivet i Sverige - en statistisk belysning. Levnadsförhållanden. Rapport nr 86:1994. Andersson, J red. (1991). Turbulens i rörelsen. Sju perspektiv på idrottens framtid. Svenska riksidrottsförbundet och SISU. Axelsson, S red. (1992). Sju folkrörelser om framtiden. Dokumenterade framtidsbilder från folkrörelse-Sverige. Bengtsson, B (1994). Allemansrätten - vad säger lagen? Boverket (1994). Stadens parker och natur. Rapport 1994:12. Davidson, R (1992). Tourism in Europe. London. Elofsson, S (1994). Vad ger ditt liv mening - arbete eller fritid? Stockholm. Gustavsson, A (1996). Kommunal självstyrelse. SNS Förlag. ISBN 91-7150-611-X. Hall, C M & Jenkins J M (1995). Tourism and Public Policy. Hallgren, T (1994). Ds 1994:94. Föreningar som entreprenör - möjligheter, begränsningar, konsekvenser och risker. Lindroth, J (1988). Från "sportfåneri" till massidrott. Den svenska idrottsrörelsens utveckling 1869-1939. Stockholm: HLS. Lindroth, J (1994). Idrottsrörelsens fyra samhällsroller. Ett diskussionsunderlag. Micheletti, M (1994). Det civila samhället och staten. Naturvårdsverket (1995). Allemansrätten och kommersen. Olsson, T (1994). Från Predikanter till Aktivister. Föreningsliv och samhälle i utveckling. SOU 1995:8. Kulturpolitikens inriktning. SOU 1996:3. Fritid i förändring - om kön och fördelning av fritidsresurser. Svenska Kommunförbundet (1989). Kultur - politik och planering. En idéskrift från Svenska Kommunförbundet. Sörlin, S (1991). Naturkontraktet. Om naturumgängets naturhistoria. Utbildningsradion. Berg, jord, luft, vatten. ÖVRIGT RESURSER: Hi/Sk 4p, Ge 2p, Idr 2p, Pr 2p. Kontaktperson: Lisbeth Lindström |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |