Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP631 Vuxenpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lennart Ohlsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om - vuxenutbildningens och folkbildningens roll i samhället och dess betydelse för individen - aktuella pedagogiska teorier och skolor - vuxenutbildnings- och folkbildningsmetodik - genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete inom området vuxenutbildning/folkbildning

INNEHÅLL
MOMENT 1, Pedagogisk teori, 3 poäng Historisk översikt Vuxenutbildnings- och folkbildningspedagogiska skolor/inriktningar Teorier och metoder för undersökning i egen praktik MOMENT 2, Didaktik, 4 poäng Kunskap och lärande Olika pedagogiska modeller Den pedagogiska processen Läraren - ledaren - handledaren Etik och värderingsfrågor MOMENT 3, Utvecklingsarbete, 3 poäng Tillämpad processpedagogik i form av ett praktiskt arbete kopplat till den egna verksamheten

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten och/eller enskilda arbeten, seminarier och auskultationer.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete/rapport 3.0poäng
Didaktik och metodik/tentamen 4.0poäng
Pedagogisk teori/tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Studentlitteratur. Hård af Segerstad m fl (1996). Vuxenpedagogik. Studentlitteratur. Lärarförbundet. Lärarprofessionalism - om professionella lärare. Madsn, T (red) (1994). Lärares lärande. Studentlitteratur. Silen, C m fl. Problembaserad inlärning. Linköping: Hälsouniversitetet. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Svedberg, L m fl (1993). Boken om pedagogerna. Liber Utbildning. Thurn, T (1992). Vetenskapsteori för nybörjare. Runa förlaget. Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur motsvarande ca 500 sidor

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p.

Kontaktperson: Lennart Ohlsson

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28