|
|
|
|
PÄP620 Mediapedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Mats Danell Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande. MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna använda medier som redskap för lärare i den dagliga undervisningen, - ha kunskap om barns och ungdomars massmedievanor samt - ha kännedom om kommunikationsteorier och sinnenas betydelse vid inlärning. INNEHÅLL Barns och ungdomars massmedievanor Teorier om kommunikation och sinnenas betydelse vid inlärning Grunder i ljud- och bildproduktion: ljud, video, foto, dator Bilden i undervisningen. Bildspråk och bildanalys. Manusförfattande, filmning, redigering och visning. Tryckta medier i undervisningen, ex vis tidningar UNDERVISNING Föreläsningar, praktiskt arbete, studiebesök, hemarbete ingår. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Mediakunskap | 10.0poäng |
LITTERATUR Pettersson, L, Pettersson, Å & Lundgren, P (1994). Medieboken: medieteknik, massmedier, grafisk kommunikation, info- och reklam, bild, text och ljud. Liber-Hermods. Stigbrand, K (1991). Mediekunskap i skolan. Våldskildringsrådets skriftserie nr 1. Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur om ca 1500 sidor, som väljs i samråd med undervisande lärare. ÖVRIGT RESURSER: Met/Ped 10p Kontaktperson: Mats Danell |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |